دلایل ریزش شاخص و چشم انداز کلی بورس/ عدم خروج نقدینگی روزانه دو هزار میلیاردی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی افضلیان درخصوص وضعیت امروز بازار سهام که با ریزش قیمت اکثر شرکت ها و افت بیش از 8 هزار واحدی شاخص همراه شده به سنا گفت: میانگین روزانه نقدینگی بازار سرمایه 1.5 تا دو هزار میلیارد تومان بود ه و درحال حاضر خروج وجوه مشاهده نمی شود و تا زمان مسجل شدن این موضوع ، نمی‌توان کاهشی را برای شاخص پیش‌بینی کرد.البته با توجه به چند سناریو ، ممکن است در بخشی از بازار و در کوتاه کاهشی رخ دهد که ناشی از شناسایی سود سرمایه‌ گذاران باشد.

وی افزود: عموم سرمایه‌گذاران فعال از حدود شش ماه پیش ، سود زیادی کسب کرده‌اند و شاید اصلاحات مقطعی ، فضا را برای شناسایی سود به سمت التهاب ببرد. بنابراین عامل بیرونی برای ریزش‌ها وجود ندارد بلکه ناشی از اصلاحات موقت و شناسایی سود است .

این تحلیلگر مالی ادامه داد: در صورت پایداری صف های فروش سنگین و عدم حمایت حقوقی ها ، می‌توان منتظر ریزش بازار بود اما این روند جهت اصلاح روند قرار خواهد داشت. چرا که مسائل سیاسی منجر به شکل گیری روند مثبت انجامیده و در بعد سیاست خارجی مواردی مانند کناره‌گیری پمپئو و رای‌زنی‌های مکرون برای گشایش اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری برای ایران ،  فضای مثبتی را القا کرده است.

افضلیان درباره بازارهای موازی و رقیب بورس هم گفت: بازارهای طلا، مسکن و ارز بعد از رشد شدید  تقریبا به رکودی کامل رسیده اند و کاهش قیمت ها و حجم معاملات سبب شد ادامه سرمایه گذاری مناسب نباشد. به همین سبب بازار سرمایه ، جذابترین بازار بوده و سبب ورود سرمایه گذاران جدید شده است .

وی درباره چشم انداز کلی بازار سرمایه هم گفت: عملکرد بازار نسبت به شرایط پیش رو می تواند متفاوت باشد و بازار به سمت صنایعی با گزارش های مثبت ۶ و ۹ ماهه خواهد رفت و منجر به حرکت گله ای خواهد شد . با لین حال نمی‌توان پیش بینی کرد طی ۶ ماه آینده وضعیت بازار مثبت یا منفی خواهد بود ولی سرمایه‌گذاران به سمت صنایع با ارزیابی مثبت و دارای سود نقدی مناسب خواهند رفت .

انتهای پیام