دلیل افت ۲۲ درصدی تولید خودرو + احتمال همکاری روس ها با یک شرکت داخلی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از گسترش نیوز، احمد نعمت‌بخش در خصوص اوضاع تولید خودرو گفت: در حال حاضر شاهد ۲۲ درصد افت تولید خودرو نسبت به سال گذشته هستیم که تنها دلیل این افت به کمبود نقدینگی بازمی‌گردد. در این زمینه انجمن خودروسازان مکاتبه‌ای با معاون اول رئیس جمهور انجام داد و گفته شد هم در زمان قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت و هم با توجه به تکلیف وزیر صنعت در ستاد تنظیم بازار برای فروش خودرو با قیمت‌های قبلی زیان‌های سنگینی به دو خودروساز وارد شد. در ادامه دستورات قیمتی که توسط وزارت صنعت به شرکت‌های خودروساز تکلیف شد به ضعیف شدن توان مالی خودروسازان انجامید.

وی ادامه داد: بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در کف کارخانه‌ها داریم که به دلیل کمبود قطعه است و قطعه‌سازان نیز از خودروسازان طلب دارند. در مقابل نیز خودروسازان دچار مشکلات مالی هستند و به همین دلیل امکان رسیدن قطعات به خودروسازان وجود ندارد. دو قانون در این زمینه وجود دارد که طبق ماده ۱۰۱ برنامه پنجم توسعه تبصره یک و اصل ۴۴ بند ۹۰ اگر دولت به هر دلیلی قیمت کالایی را کمتر از قیمت واقعی تعیین کرد باید کمک زیان به آن تولیدکننده بدهد.

این فعالی صنعت خودرو درباره جزئیات پرداخت وام به خودروسازان گفت: طی نامه‌نگاری که با معاون اول رئیس جمهور صورت گرفت قرار شد کمک زیان به تولیدکنندگان داده شود اما چنین اتفاقی تاکنون نیفتاده است. در ستاد اقتصاد سران صحبت‌هایی مطرح شد تا وام به خودروسازان داده شود و سال گذشته قرار شد ۱۱ هزار میلیارد تومان به خودروسازان داده شود. اواخر اسفند سال گذشته ۴ هزار میلیارد تومان به خودروسازان داده شد که این مبلغ سریعا به دست قطعه‌سازان رسید اما ۷ هزار میلیارد تومان مابقی داده نشد و اختلافاتی سر بهره بانکی وجود داشت.

فروش اموال مازاد غیر مولد خودروسازان

نعمت بخش درباره فروش اموال مازاد خودروسازان گفت: یکی از راه‌های دیگر تامین نقدینگی خودروسازان فروش امول مازاد و غیر مولد خودروسازان است. اما فروش این اموال بصورت سریع قابل انجام نیست و باید با قیمت مناسب صورت پذیرد. یکی از دلایل اصلی کاهش تولید خودرو تامین نقدینگی است و باید این مشکل برطرف شود. زمانی که وام در اختیار خودروسازان قرار گرفت رشد تولید داشتیم و توانستیم قطعات لازم را تامین کنیم. دلیل خرید برخی از این اموال مازاد توسط خودروسازان قابل دفاع است اما در این میان از برخی موارد نیز نمی‌توان دفاع کرد و مسئله را باید از مدیران اصلی جویا شد.

چینی‌ها سر دو راهی همکاری با ایران و آمریکا

وی درباره وضعیت همکاری خودروسازان چینی با ایران گفت: خدمات پس از فروش خودروهای چینی ادامه دارد و تولیدکنندگان موظف هستند تا ۱۰ سال از آخرین تولید خدمات مناسب را ارائه دهند. در نتیجه نگرانی زیادی برای صاحبان خودروهای چینی وجود ندارد ضمن اینکه لوازم یدکی نیز تامین می‌شود. در هر صورت آمریکا یک ابرقدرت است و چین نیز از آمریکا حساب می‌برند و از تحریم‌ها می‌ترسند. شرکت‌های چینی که با آمریکا ارتباطات گسترده‌ای ندارند به فعالیت و همکاری با ایران ادامه خواهند داد اما بقیه ایران را ترک کردند.

احتمال‌سنجی ورود خودروهای روسی

نعمت‌بخش به احتمال همکاری با روس ها پرداخت و گفت: زمانی که چینی‌ها به تقاضا پاسخ نداده باشند احتمال اینکه ایران سراغ خودروهای روسی برود وجود دارد. این موارد به مسائل سیاسی باز می‌گردد اما مردم از خودروهای روسی استقبال نمی‌کنند. زمانی که چاره‌ای نداشتیم باید به سمت خرید این نوع خودروها برای نوسازی ناوگان برویم. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که باید به سمت ادغام در خودروسازی برویم تا تولیدات مقیاس اقتصادی برای داخلی‌سازی داشته باشد. در صورت ورود خودروهای روسی باید زمینه همکاری میان شرکت‌های این کشور با یک خودروساز داخلی فراهم شود.

انتهای پیام