محدودیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در اوراق بهادار دولتی لغو شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد: دستورالعمل انجام عملیات بازار باز و اعطای اعتبار در قبال وثیقه توسـط بانک مرکزی در جلسه 98.1.27 به تصویب شورای پول و اعتبار رسید. به استناد این مقررات، اوراق موضوع عملیات بازار باز شامل انواع اوراق بهادار منتشره توسط خزانه‌داری کل است و بانک مرکزی در اجرای عملیات بازار باز اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار مذکور خواهد کرد.

این در حالی است که در دستورالعمل سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار که در چارچوب مواد ١٦ و ١٧ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی اصلاح و پس از تصویب در جلسـه  96.2.12 شورای پول و اعتبار طی بخشنامه 96.3.1 به شبکه بانکی ابلاغ شد، صرفاً سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت منتشره و یا تضمین شده از سوی دولت و بانک مرکزی توسط بانک‌ها از شمول حدود دستورالعمل سرمایه‌گذاری مستثنی بوده و تابع سیاست‌های ابلاغی بانک مرکـزی است و لذا سرمایه‌گذاری در سایر اوراق بهادار باید با رعایت حدود دستورالعمل مورد اشاره صورت پذیرد.

از آنجایی که بانک‌ها در اجرای عملیات بازار باز باید تمامی انواع اوراق بهادار دولتی و نه فقط اوراق مشارکت را در سبد دارایی‌ها داشته باشند، اصلاح ماده 10 دستورالعمل سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مصوب ٩٦ ضروری بود. بر ایـن اساس، شورای پول و اعتبار در جلسه 98.6.12 مـواد یک و 10 دستورالعمل سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار را به شرح زیر اصلاح کرد:

1. اصلاح بند 1-6 ماده یک: سهام، اوراق مشارکت، اسناد خزانه اسلامی، صکوک، گواهی سپرده و سـایر مـوارد مشـابه بـه تشخیص بانک مرکزی که متضمن حقوق مالی قابل معامله برای دارنده آن باشد.

2. حذف بند 1-7-2 با توجه به اصلاح تعریف اوراق بهادار

3. اصلاح ماده 10: سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار به استثنای سهام منتشره و یا تضمین شده توسط دولت یا بانـک مرکزی از شمول حدود این دستورالعمل مستثنی بوده و تابع سیاست‌های بانک مرکزی است.

انتهای پیام