یک فوریت لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی تصویب شد/ شرایط خروج اسکناس‌ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نمایندگان مجلس در جلسه علنی عصر امروز مجلس یک فوریت لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی را با ۱۲۴ رای موافق، ۷۶ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر تصویب کردند. این لایحه به دنبال حذف چهار صفر از پول ملی و تبدیل واحد پولی ریال به تومان است.

اصلاحات قانون پولی و بانکی

الف- واحد پول ایران تومان است و هر تومان برابر ۱۰۰۰۰ ریال جاری و معادل یکصد پارسه است.

تبصره ۱ - برابری پول‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی در چارجوب نظام ارزی حاکم با رعایت ذخایر ارزی و عند اللزوم تعهدات در مقابل صندوق بین المللی پول محاسبه و تعیین می‌شود.

تبصره ۲- دوره گردش موازی و اعتبار همزمان تومان و ریال که در این قانون دوره گذار نامیده می‌شود، حداکثر دو سال با رعایت تبصره ۴ این بند خواهد بود. طریق جمع آوری و شرایط خروج اسکناس‌ها و سکه‌های ریال از جریان بر طبق مفاد بند ب ماده ۳ و بند ج ماده ۴ قانون پولی و بانکی حسب مورد تعیین یا اجرا می‌شود.

تبصره ۳ - پس از پایان دوره گذار تعهداتی که پیش از این براساس واحد پول ریال ایجاد شده تنها با واحد پول تومان قابل ایفا خواهد بود.

تبصره ۴- بانک مرکزی موظف است ظرف دو سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون ترتیبات اجرایی لازم را جهت آغاز دوره گذار فراهم کند.

تبصره ۵- آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن توسط بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

انتهای پیام