مشخصات جامع شرکت جدید آماده عرضه اولیه ۲۵ درصدی در فرابورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سرمایه گذاری آوای نوین پس از احراز کلیه شرایط پذیرش از ۳۰ شهریور با نماد معاملاتی "وآوا" در گروه سرمایه گذاری ها به عنوان صد و بیستمین شرکت در بازار دوم فرابورس درج شد تا برای عرضه اولیه ۲۵ درصد از سهام در صف بایستد.

طبق بررسی‌های بورس پرس، سرمایه گذاری عمران سبحان بصورت سهامی عام تاسیس و در ۲۵ اسفند ۸۳ به ثبت رسید.این شرکت از شرکت های خارج از بورس سرمایه گذاری سبحان بوده که با سرمایه ۵۰۰ هزار تومانی در دفاتر این شرکت ثبت بوده و با توجه به تصمیم سهامدار عمده (سازمان اقتصادی کوثر) مبنی بر واگذاری بلوک ۹۰.۱۷ درصدی مدیریتی و کنترلی سرمایه گذاری سبحان بطور یکجا از طریق فرابورس بر اساس اطلاعیه ۱۶ بهمن سال ۹۶، هیات مدیره سرمایه گذاری سبحان تصمیم به فروش شرکت های لیزینگ سبحان و سرمایه گذاری عمران سبحان به سازمان اقتصادی کوثر کرد. در مجمع فوق العاده ۱۳ آذر سال ۹۷ نام شرکت به سرمایه گذاری آوا نوین و سال مالی به ۲۹ اسفند ماه هر سال تغییر یافته است.

موضوع فعالیت اصلی

۱. سرمایه گذاری در سهام، سهم الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رای شرکت ها، موسسات و یا صندوق های سرمایه گذاری با هدف کسب انتفاع به طوری که به تنهایی یا به همراه اشخاص وابسته خود، کنترل شرکت، موسسه یا صندوق سرمایه گذاری سرمایه پذیر را در اختیار نگرفته یا در آن نفوذ قابل ملاحظه نیابد.

۲. سرمایه گذاری در سایر اوراق بهادار که بطور معمول دارای حق رأی نیست و توانایی انتخاب مدیر و یا کنترل ناشر را به مالک اوراق بهادار نمی‌دهد.

موضوع فعالیت فرعی

۱. سرمایه‌گذاری در مسکوکات، فلزات گرانبها، گواهی سپرده بانکی سپرده های سرمایه گذاری نزد بانک ها و موسسات مالی و اعتباری مجاز

۲. سرمایه گذاری در سهام، سهم الشرکه، واحدهای سرمایه گذاری و سایر اوراق بهادار دارای حق رأی شرکت ها، موسسات و صندوق های سرمایه گذاری با هدف کسب انتفاع به طوری که به تنهایی یا همراه با اشخاص وابسته خود، کنترل شرکت، موسسه صندوق سرمایه گذاری سرمایه پذیر را در اختیار گرفته یا در آن نفوذ قابل ملاحظه بیابد.

۳. سرمایه گذاری در سایر دارایی ها از جمله دارایی های فیزیکی پروژه های تولیدی و پروژه های ساختمانی با هدف کسب انتفاع

۴. ارائه خدمات مرتبط با بازار اوراق بهادار از جمله پذیرش سهم در صندوق های سرمایه گذاری، تامین مالی بازارگردانی اوراق بهادار، مشارکت در تعهد پذیره نویسی اوراق بهادار و تضمین نقد شوندگی، اصل یا حداقل سود اوراق بهادار

۵. شرکت می تواند در راستای اجرای فعالیت های مذکور در این ماده در حدود مقررات و مفاد اساسنامه اقدام به اخذ تسهیلات مالی یا تحصیل دارایی کند یا اسناد اعتباری بانکی افتتاح کند و به واردات یا صادرات کالا بپردازد و امور گمرکی مربوطه را انجام دهد. این اقدامات فقط در صورتی مجاز است که در راستای اجرای فعالیت‌های شرکت ضرورت داشته باشند و انجام آنها در مقررات منع نشده باشند.

سرمایه و ترکیب سهاداران

سرمایه اولیه این شرکت که در حال حاضر دارای ۱۱ نفر نیروی انسانی است در بدو تاسیس ۵۰۰ هزار تومان بوده که طی سه مرحله افزایش سرمایه به ۶۰ میلیارد تومان رسیده است.این شرکت متعهد شده حداکثر شش ماه بعد از تاریخ عرضه اولیه سهام، سرمایه اسمی را از ۶۰ به ۱۰۰ میلیارد تومان برساند.

عوامل ریسک

سرمایه گذاری آوای نوین نیز مانند سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری که در این صنعت فعال هستند، ناچار به مواجهه با انواع ریسک‌های سیستماتیک از قبیل ریسک بازار( نوسانات قیمت سهام، عرضه های گسترده سهام توسط دولت و سهامداران شرکت دولتی، وضع قوانین و مقررات جدید و ...)، ریسک ناشی از نرخ بهره( اعلام سیاست‌های پولی و مالی توسط بانک مرکزی) و تورم، ریسک نوسانات نرخ ارز و ریسک تغییرات قیمت جهانی کامودیتی ها و کالاهای اساسی است.

تعیین نرخ بهره توسط بانک مرکزی و تعیین نرخ ارز توسط دولت که همه ساله در ابتدای هر سال اعلام می شود و دارای اثرات مستقیم و شرکت‌های سرمایه پذیر بوده، اثرات را بصورت غیر مستقیم( از طریق سود سهام شرکت‌های مذکور) بر سرمایه گذاری آوا نوین می گذارد.

نقاط ضعف و قوت

فرصت ها و تهدیدها

ترکیب سرمایه گذاری ها

سرمایه گذاری های "وآوا" را می‌توان بر اساس کوتاه مدت و بلند مدت بودن طبقه بندی کرد. ۲۹ اسفند سال ۹۷ حدود ۱۰۰ درصد از سرمایه‌گذاری‌های شرکت در بخش کوتاه مدت بوده که قالب آن مربوط به شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران است.

شرکت های زیر مجموعه

۱. شرکت توسعه مدیریت آوا نوین: این شرکت در حال حاضر ۱۰۰ درصد از سهام توسعه مدیریت آوا نوین با سرمایه ۵۰۰ هزار تومانی را در تملک دارد. موضوع فعالیت شرکت زیر مجموعه شامل سرمایه گذاری و مشارکت در شرکت ها، طرح ها و واحدهای تولیدی، صنعتی، بازرگانی، خدماتی در داخل و خارج از کشور است.

اعضای هیات مدیره این شرکت از طرف سرمایه گذاری آوا نوین و سایر شرکت های تابعه سازمان اقتصادی کوثر انتخاب می شوند. سرمایه گذاری آوا نوین به شرکت مذکور در هیچ شرکت دیگری نفوذ نداشته و نماینده تعیین می کند.

۲. سرمایه گذاری پاک اندیشان امین: این شرکت در ۲۵ مهر سال ۸۶ با موضوع فعالیت سرمایه گذاری و مشارکت در شرکت ها، واحدهای تولیدی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی و نیز خرید سهام در داخل و خارج در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده و دارای سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد است.

سرمایه اولیه شرکت ۲۰۰ میلیون تومان بوده و در سال جاری بنا دارد سرمایه را تا مبلغ ۱۰ میلیارد تومان از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی افزایش دهد. به موجب توافقنامه ۲۶ تیر سال جاری فیمابین سرمایه گذاری آوا نوین، سازمان اقتصادی کوثر و سرمایه گذاری زمین و ساختمان معین کوثر، کلیه سهام متعلق به سازمان اقتصادی کوثر و سرمایه گذاری زمین و ساختمان معین کوثر در سرمایه گذاری پاک اندیشان امین( ۴۸ و ۴ درصد) به سرمایه گذاری آوا نوین به بهای تمام شده ۳.۳ میلیارد تومان انتقال یافته است.

۴۸ درصد مابقی سهام نیز به سرمایه گذاری بوعلی تعلق دارد. این انتقال قبل از برگزاری مجمع شرکت پاک اندیشان صورت گرفته لذا سرمایه‌گذاری آوانو این بابت سود تقسیمی از شرکت مذکور طلب خواهد داشت.

ترکیب پرتفوی بر اساس ارزش بازار

ارزش پرتفوی بورسی در پایان سال مالی اسفند گذشته برابر با ۴۹.۱ میلیارد تومان بوده که سرمایه گذاری در فلزات اساسی ۲۹ درصد، پتروشیمی ۱۷ درصد بانکداری ۱۳ درصد از مجموع را به خود اختصاص داده است.

در شهریور سال ۹۷ مبلغ ۴۴.۵ میلیارد تومان سهام با هدف افزایش سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها و به منظور بهینه سازی سبد دارایی ها واگذار شده که از این بابت مبلغ ۹.۱ میلیارد تومان سود عاید شرکت شده است. همچنین به منظور استفاده بهینه از منابع آزاد شده مبادرت به خرید ۱۳.۸ میلیارد تومان اوراق بهادار با درآمد ثابت کرده پس زمینه کسب سود اوراق در فرصت های مناسب با سهام پربازده و پرظرفیت جابجا شود.

برنامه و سیاست بلند مدت درباره نحوه انتخاب پرتفوی سرمایه گذاری

از آنجا که شرکت در فهرست شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس درج شده و مشمول مقررات آیین نامه ها، دستورالعمل ها و بخشنامه های مصوب سازمان است، لذا بر اساس مفاد بند یک ماده ۷ دستورالعمل شناسایی و ثبت نهادهای مالی فعال در بازار اوراق بهادار نزد سازمان مبنی بر اختصاص حداقل ۸۰ درصد از دارایی ها به سرمایه گذاری در اوراق بهادار، این شرکت بنا دارد حداقل ۸۰ درصد از دارایی های خود را به سهام و اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس و فرابورس اختصاص دهد.

کلیه سبد پرتفوی شرکت بر اساس آیین‌نامه انتخاب صنایع سهم تعیین می‌شود. سازمان اقتصادی کوثر( سهامدار عمده) قصد دارد حداکثر یک تا دو درصد از سهام شرکت های تابعه را که در تابلو بورس یا فرابورس تحت معامله قرار می گیرند و همچنین شرکت هایی که در خارج از بورس هستند به تدریج و متناسب با افزایش سرمایه و بزرگ شدن شرکت به سرمایه گذاری آوای نوین که نقش بازوی مالی و سرمایه گذاری سازمان را به عهده داشت انتقال دهد. مجموع سهام انتقال یافته از سهامدار عمده حداکثر ۱۰ تا ۱۵ درصد از بهای تمام شده پورتفوی خواهد بود.

سیاست تقسیم سود

در سال مالی منتهی به شهریور ۹۷ ،شرکت ۱۲ میلیارد تومان از ۱۴.۴ میلیارد تومان سود را معادل ۸۳ درصد تقسیم کرد. پیشنهاد هیات مدیره در خصوص تقسیم سود( مانند تقسیم سود در سرمایه گذاری سبحان که از شرکت های واگذار شده سازمان اقتصادی کوثر است و نسبت تقسیم سود در سال گذشته) تقسیم حداکثری سود پس از کسر کسورات قانونی ( بین ۷۰ تا ۸۰ درصد سود)است.

خالص ارزش دارایی ها

با توجه به پورتفوی های بورسی و غیر بورسی سرمایه گذاری آوای نوین و افزایش سرمایه در دست اجرا، خالص ارزش دارایی های شرکت در ۳۱ خرداد سال جاری به شرح زیر است:

هدف از پذیرش در فرابورس و عرضه سهام

۱. کمک به توسعه بازار سرمایه و پیاده‌سازی اصول اقتصاد مقاومتی

۲. به روز رسانی ارزش واقعی دارایی های سازمان اقتصادی کوثر

۳. امکان اجرای افزایش سرمایه برای شرکت و دسترسی به سرمایه گذاران بالقوه

۴. افزایش نقدشوندگی اوراق بهادار

۵. ایجاد سازگاری برای گسترش مالکیت عمومی و مشارکت شهروندان در رشد اقتصادی

۶. افزایش شفافیت فعالیت های اقتصادی سازمان اقتصادی کوثر و کسب وجهه و اعتبار برای شرکت‌های تابعه

صورت سود و زیان

انتهای پیام