گران‌فروشی دو محصول سایپا در دست بررسی است/برخورد با متخلفان

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، وحید منایی با بیان اینکه برنامه فروش فوری محصولات ایران خودرو و سایپا براساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار و ابلاغیه معاونت وزارت صنعت انجام شده، گفت: براین اساس ایران خودرو و سایپا از اواخر بهمن سال 97 برای فروش فوری 20 درصد از تولیدات روزانه به منظور تنظیم قیمت بازار خودرو اقدام کرده اند.

وی ادامه داد: چنانچه شرکت های عرضه کننده خودرو در اعمال قیمت های فروش برخلاف مصوبات مربوطه عمل کنند این سازمان پس از دریافت مستندات و شکواییه مرتبط نسبت به رسیدگی و در صورت احراز تخلف انعکاس مراتب به مراجع تعزیری اقدام می کند.

این مقام مسئول گفت: در ارتباط با دو خودروی ساینا و سراتو موضوع از شرکت عرضه کننده پیگیری و با توجه به ادعای شرکت مبنی بر تعیین قیمت و فروش بر مبنای بهای تمام شده تولید ، ضمن اخذ اسناد و مدارک مرتبط مراتب در حال رسیدگی است که در صورت هرگونه مغایرت با ضوابط ، اقدام قانونی لازم انجام می پذیرد.

منایی افزود: البته در این ارتباط باید توجه داشت مقایسه قیمت فروش فعلی شرکت با قیمت رایج و کشف شده در بازار که ناشی از فضای عرضه و تقاضا است از منظر اقتصادی منطقی نبوده و قابل استناد نیست. زیرا قیمت یک محصول خاص در سطح بازار به جز عوامل اصلی تعیین کننده سطح تعادل قیمتی که ناشی از برآورد تأثیرات مرتبط با سطح تقاضا و عرضه است به کشش قیمتی محصول، سلیقه مصرف کنندگان و جایگاه محصول از منظر خریداران نیز وابسته است.

وی گفت: در حال حاضر قیمت محصولات تولیدی شرکت های عرضه کننده داخلی بواسطه عوامل متعدد (تغییرات نرخ ارز، هزینه انتقال ارز و بطور کلی افزایش بهای تمام شده محصول) افزایش یافته است. بنابراین قیمت فعلی محصولات بالاتر از قیمت فروش محصولات در زمان انعقاد قرارداد های قبلی با مشتریان است. این درحالی است که این قبیل شرکت ها باید نسبت به تحویل تعهدات ناشی از قراردادهای قبلی با نرخ مندرج درمفاد قرارداد عمل کرده و بنابراین واضح است در صورت عرضه این دسته از محصولات به بازار توسط افراد دریافت کننده با قیمت قبلی موجبات اختلاف قیمت آن با قیمت روز شرکت پدید آمده و به عبارتی قیمت رایج دربازار از قیمت کارخانه پایین تر قرارمی گیرد.

منایی درخصوص خودروی پیکاپ دوکابین فوتون تولیدی شرکت ایران خودرو دیزل نیز گفت: نظر به اینکه طبق ضوابط مربوطه این محصول در گروه خودروهای تجاری قرار داشته بنابراین قیمت خودروهای مذکور بارعایت ضوابط عمومی قیمت گذاری توسط هیات مدیره شرکت ها تعیین می شود.

انتهای پیام