۱۰ پیشنهاد فعالان بازار پایه درباره دامنه نوسان، مظنه ها، محدودیت خرید و ...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن خدابخش ضمن برشمردن پیشنهادهای ده گانه نمایندگان سهامداران بازار پایه در نشست با مسئولان سازمان بورس به سنا گفت: مقرر شد در صورت وجود صف خرید و فروش برای نمادهای بازار پایه، امکان افزایش دامنه نوسان به ترتیب برای بازارهای زرد، نارنجی و قرمز به پنج، چهار و دو درصد وجود داشته باشد و شرایط صف در آینده تعریف می شود.

وی افزود: با توجه به محدودیت ورود صندوق ها در صورت افزایش دامنه نوسان بیش از میزان فعلی، مقرر شد به جای افزایش دامنه نوسان، مجوز ورود صندوق ها بررسی و صادر شود.همچنین بر اساس یکی از پیشنهادها، ناشران ملزم می شوند با هدف ارتقا هرچه بیشتر  شفافیت، اطلاعات را به موقع ارائه دهند و فشارها به جای سهامدار خرد به ناشران منتقل می شود.

این مقام مسئول گفت: پیشنهاد شد اگر شرکتی بخواهد در بازارهای دیگر پذیرفته شود، قوانین انتقال به بازارهای بالاتر تسهیل و تسریع شود.مخفی بودن سفارش ها و مظنه ها نیز که قرار بود از ۶ ماه بعد اجرایی شود در شورای عالی بورس مطرح  و در صورت امکان، مخفی بودن مظنه ها به کلی از دستور العمل حذف می شود.

خدابخش توضیح داد: از دیگر پیشنهادهایی که مطرح شد این بود که کلیه کدهای اشخاص حقیقی و حقوقی بازار پایه  چند روز قبل از شروع دستورالعمل مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد. محدودیت خرید اعتباری برای بازار پایه با اعمال ضریب متناسب برداشته شود. علاوه بر این، برای سهام بازار پایه در سامانه "سکنا " ارزش تضمین منطقی تعیین شود. ضمن اینکه برای شرکت های درج شده در بازار زرد بازارگردانی الزامی شود .

وی تاکید کرد: موارد پیشنهادی در اولین جلسه هیات مدیره مطرح و مواردی که نیازمند مجوز از شورای عالی بورس است، منعکس خواهد شد.همچنین اطلاع رسانی و نتیجه نهایی درخصوص پیشنهادهای ۱۰ گانه،  بعد از طرح در هیات مدیره فرابورس و سازمان بورس از کانال های رسمی انجام می شود.

انتهای پیام