جزییات و مزایای معاملات اوراق خرید دِین در بورس کالا اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جواد فلاح در چهل و سومین جلسه میز تخصصی کالایی با موضوع هم‌اندیشی در خصوص راه‌اندازی معاملات اوراق خرید دِین در بورس کالا گفت: بورس کالا در کنار بازار فیزیکی، دارای دو بازار مشتقه و بازار مالی بوده که در بازار مشتقه ابزارهایی همچون قراردادهای آتی و اختیار معامله و در بازار مالی نیز ابزارهایی همچون اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی، صندوق های کالایی، اوراق خرید دِین  کالایی و حق امتیاز مورد استفاده قرار می گیرند.

ساز و کار معاملات اوراق خرید دِین کالایی

وی افزود: با اوراق خرید دِین کالایی، تولیدکننده ها می‌توانند طلبی که دارند را به ورقه بهادار تبدیل کنند و آن را بفروشند. جذابیت این اوراق به گونه ای است که خریدار به دلیل مواجه با مشکلات مربوط به تامین سرمایه در گردش به دنبال خرید نسیه مواد اولیه مصرفی است. فروشنده مواد اولیه نیز به دلیل نیاز به سرمایه در گردش ، تمایلی به فروش نسیه ندارد. زیرا با مشکل مواجه می شود. اما با این راهکار فروشنده با انتشار اوراق خرید دِین، پول  را نقد دریافت می کند و خریدار به صورت نسیه مواد اولیه مصرفی را خریده است.

این مقام مسئول ادامه داد: به عنوان مثال شرکت ذوب آهن برای تامین سرمایه در گردش با دریافت مجوز فروش 100 تن محصول ، اقدام به انتشار اوراق خرید دین در طول دوره یکساله می کند. در زمان عرضه کالا و فروش به صورت نسیه ، 20 تن محصول توسط مصرف کننده خریداری و 80 تن آن برای عرضه در مراحل بعدی باقی می ماند.

فلاح افزود: فروشنده نیز بر مبنای ارزش 20 تن کالای فروخته شده، اوراق خرید دین منتشر می کند و سرمایه گذاران با خرید این اوراق به قیمتی پایین تر از ارزش اسمی و پرداخت پول این اوراق به فروشنده، تامین مالی سرمایه در گردش موردنیاز فروشنده را انجام می دهند. در سررسید نیز خریدار، ارزش اسمی اوراق را به سرمایه گذاران و دارندگان این اوراق پرداخت می کند و همین فرآیند برای حجم باقی مانده کالای دارای مجوز برای انتشار اوراق مذکور در هفته های بعدی تا سررسید، ادامه می یابد.

وی با اشاره به مشکلات تامین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی و امکان به کارگیری از این اوراق برای رفع مشکلات گفت: محدودیت معاملات نسیه و نیاز به تامین مالی صنایع بالادستی و عدم تمایل آنان به فروش نسیه، موجب اوراق بهادارسازی مطالبات ناشی از فروش نسیه به صورت کسر و در قالب اوراق خرید دِین می شود که در این رابطه، خریدار به صورت اعتباری با ارایه تضامین از ضامنی همچون بانک و یا با گشایش اعتبارات اسنادی (LC) به صورت نسیه و در قالب اوراق خرید دِین، کالای موردنیاز خود را خریداری می کند و فروشنده با فروش اوراق به کسر، نیاز مالی خود را از بازار سرمایه برطرف می کند.

مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک افزود: در صورت عدم فروش کل این اوراق در زمان عرضه، متعهد پذیره نویسی، خریدار اوراق باقی مانده خواهد بود. در سررسید نیز ارزش اسمی این اوراق از حساب نزد اتاق پایاپای به دارنده نهایی اوراق پرداخت می شود.

مزایای معاملات اوراق خرید دِین

فلاح در خصوص مزایای معاملات اوراق خرید دِین در بورس کالا هم توضیح داد : رفع تنگنای نقدینگی در کل چرخه و تأمین مالی بهینه صنایع بالادستی، هدایت سرمایه‌ها به صنعت ، سود تضمین‌شده برای سرمایه‌گذار و امکان معاملات ثانویه و وجود بازارگردان برای تضمین نقدشوندگی اوراق از مزایای راه اندازی این اوراق بوده و در شرایط رکود بازارهای کالایی، انتشار این اوراق در تامین مالی سرمایه در گردش بسیار کمک کننده خواهد بود.

به گفته وی، رشد قیمت دو تا سه برابری قیمت مواد اولیه موردنیاز واحدهای تولیدی و عدم توانایی مالی بانک ها در تامین سرمایه در گردش موردنیاز واحدها ، ضرورت استفاده از این اوراق را دوچندان می کند. سررسید این اوراق حداکثر یکساله خواهد بود. البته فروش های نسیه به صورت سه ماهه تا 6 ماهه انجام می شود اما در دستورالعمل معاملاتی اوراق خرید دِین این مدت حداکثر یکسال در نظر گرفته شده است.

فلاح ادامه داد : کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار هم دستورالعمل پیشنهادی انتشار اوراق خرید دِین کالایی را تایید کرده و باید منتظر تصویب هیات پذیرش بورس کالا بود تا این اوراق بزودی در بازار سرمایه منتشر شود .

انتهای پیام