گزارش ظریف به مجلس درباره پیشنهادات مکرون / تصویب چهار طرح ضد آمریکایی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین نقوی در تشریح جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس به تسنیم گفت: چهار طرح ضد آمریکایی مقابله با تحریم های آمریکا از طریق جایگزینی کالا و خدمات، تاسیس موزه جنایات آمریکا، طرح الزام دولت مبنی بر پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا علیه اتباع ایرانی و طرح الزام دولت در تعیین سرفصل جنایات آمریکا در کتب درسی مدارس و دانشگاه ها به تصویب رسید.

وی افزود: در بخش دیگر این جلسه و با حضور ظریف گزارشی از سفر روحانی و هیئت ایران به نیویورک در خصوص اتفاقات و اقدامات این سفر ارائه کردند. بر اساس گزارش وی با وجود ایجاد محدودیت‌های گسترده از طرف آمریکایی ها، حدود 70 دیدار و سخنرانی برای ظریف و 40 دیدار و سخنرانی برای روحانی پیش بینی و اجرا شد.

این نماینده مجلس درباره جزئیات مذاکرات با مقامات فرانسوی و طرح مکرون نیز گفت: بنا برگزارش ظریف، تاکید ایران این بود که تعهد فروش نفت و بازگشت پول نفت  دو شرط بازگشت تهران به برجام و اجرای تعهدات و توقف کاهش تعهدات باشد. همچنین فروش سالانه نفت و کسب درآمد باید به طور طبیعی انجام شود. به طوری که قابل هزینه شدن باشد اما در جریان این گفتگو‌ها مکرون موفق به تضمین این طرح نشد و لذا سراغ طرح دیگری رفت. از سوی دیگر مقام معظم رهبری ، صریح و روشن راهبرد را اعلام و تبیین فرمودند و موظف بودیم در چارچوب این راهبرد گفتگوهای بعدی را انجام دهیم. مکرون در خلال این گفتگوها تلاش کرد ملاقات در سطح سران 1 + 5 و ایران را ترتیب دهد و نظر وی این بود که اگر آمریکا از تحریم ها برگردد، آمادگی ملاقات با ترامپ وجود دارد که هیات ایرانی این موضوع را نپذیرفت.

نقوی ادامه داد: ظریف اعلام کرد مکرون پشنهاد دیگری مطرح کرد که در آن بحث بازگشت آمریکا به شرایط 2017 فروش نفت ایران و همزمان با آن، بازگشت ایران به تعهدات برجامی و مسائل امنیت منطقه و آزادی کشتیرانی در خلیج فارس مطرح شده بود. در ادامه مکرون خواهان گفتگوی تلفنی ترامپ با روحانی شد که البته این خواسته رد شد، همچنین جلسه 1+4 هم تشکیل شد و در آن جلسه گفتیم روش اروپا اشتباه است. اروپا نباید منتظر اجازه آمریکا باشد بلکه باید مستقل به تعهدات خود عمل کند.

انتهای پیام