علت اصلی نوسانات اخیر شاخص و قیمت سهام / پیش بینی روند کلی بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی زارعی درباره شرایط روزهای اخیر بازار سهام که امروز با ریزش 6 هزار 439 واحدی شاخص و عقب نشینی به نیمه کانال 314 هزار تایی همراه شده به ایبِنا گفت: علت اصلی نوسانات روزهای اخیر شاخص و قیمت سهام شرکت‌ها ناشی از این است که برخی سهامداران به ویژه حقوقی‌ها ترجیح می‌دهند با فروش سهام ، اقدام به شناسایی سود کنند. ضمن اینکه نباید از شاخص و سهام انتظار داشت که فقط مسیر رشد را در پیش بگیرند و بازار همیشه صعودی باشد.

وی افزود: علاوه بر این ، پس از رشدهای پیاپی و یک نفسی شاخص ، باید اصلاح و استراحتی تجربه می‌شد که بخشی از رفتار این روزهای شاخص و قیمت‌ها به این موضوع باز می‌گردد.

این کارشناس در پاسخ به این پرسش که رکوردشکنی‌های پیاپی شاخص تا کجا ادامه خواهد داشت؟ توضیح داد : واقعیت این است تورم سال گذشته و ابتدای سال بازارهای مختلف با تاخیر از نیمه دوم سال گذشته به بازار سرمایه رسید و حتی از تورم سایر بازارها نیز عبور کرده اما با وجود این نکته ، مهم این است که نقدینگی کماکان در این بازار وجود دارد و شرایط کارگزاری‌ها نشان می‌دهد هر روز صف‌های طولانی برای دریافت کد بورسی تشکیل می‌شود.

زارعی ادامه داد: بنابراین مادامی که نقدینگی به سمت بازار سهام روانه باشد انتظار رشد و رونق بورس و معاملات آن هم وجود دارد و به نظر می‌سد حداقل طی ماه‌های آینده نیز چشم‌انداز بازار مثبت و در مسیر رشد باشد اما با این تفاوت که این رشد نباید خیلی سریع باشد و آهنگی متعادل و رو به جلو را تجربه می‌کند.

وی در خصوص علت ادامه تمایل نقدینگی برای ورود به بازار سهام هم گفت: رکود بازارهای مختلف موجب شده تا این بازارها قدرت جذب نقدینگی نداشته باشند؛ به همین دلیل فعلا مقصد نقدینگی بازار سهام است.

انتهای پیام