سهم دولت از مالیات باید دو برابر شود/ کشورهای پیشرفته 30 درصد ؛ ایران 8 درصد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیدعلی پارسا در شبکه یک سیما گفت: محدود کردن معافیت مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی و فساد سیستم اداری بر درآمد دولت موثر است. همه مردم باید متناسب با ثروت، درآمد و مصرف خود مالیات پرداخت کنند در غیر این صورت جامعه به سمت عدالت نخواهد رفت. در حال حاضر حدود 8 درصد از مجموع درآمدهای مردم در اختیار دولت قرار می گیرد. در کشورهای درحال توسعه این رقم 15 درصد و در کشورهای پیشرفته بیش از 30 درصد است.

وی افزود: می توان با بکارگیری زیر ساخت های مدیریتی و اقتصادی مناسب، سهم دولت از مالیات را دو برابر کرد. یکی از این زیرساخت ها محدود کردن معافیت مالیاتی است و فرار مالیاتی و فساد سیستم اداری باید به حداقل برسد. زیرساخت مالیاتی باید به گونه ای مستقر شود که این سه پدیده به حداقل برسد اما متاسفانه فرار مالیاتی بسیاری وجود دارد فساد اداری هم قابل کتمان نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: متاسفانه  معلمی که در دورترین نقطه کشور تدریس می کند ، اول مالیات پرداخت می کند و بعد حقوق می گیرد اما کسانی که درآمد میلیاردی دارند آنگونه که باید مالیات نمی دهند. باید به اندازه نیازهای توسعه ای درآمد مالیاتی داشته باشیم. حدود بیش از 85 درصد درآمد ایران باید از محل هایی که در آن عدالت مالیاتی برقرار است تامین گردد.

پارسا با رد وجود مافیا در پس پرده قانون گریزی های مالیاتی افزود: سازمان امور مالیاتی با هیچ کس شوخی ندارد و نسبت به دریافت مالیات هر گونه اقدام قانونی لازم را اعمال خواهد کرد و هر سه قوه آمادگی لازم برای دستیابی به هر چه بهتر پیاده شدن قوانین مالیاتی و رسیدگی به وضع فراریان مالیاتی را دارند. اولویت سازمان امور مالیاتی ایجاد و راه اندازی پایانه های فروش است این یعنی به حداقل رساندن فساد و فرار مالیاتی.

انتهای پیام