پیشنهادی برای رفع اختلال سامانه کارگزاران بورس هنگام عرضه اولیه سهام

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علیرضا شاهکویی با اشاره به رونق ماه های اخیر بازار سهام و افزایش ورود سرمایه گذاران و عرضه های اولیه به بورس پرس اعلام کرد : طی یک سال گذشته با توجه به  رشد و ورود نقدینگی به بازار سرمایه ،  اقبال عمومی جهت گرفتن کد سهامداری جدید و همچنین خرید سهام بخصوص شرکت ها در عرضه های اولیه که سود مطمئنی نصیب سهامداران می کند فزونی یافته و منجر به  رشد قابل توجه حجم و ارزش معاملات شده است.

اما در این میان زیرساخت هسته معاملات به دلیل تحریم و عدم بروزرسانی نرم افزار، دچار اختلال بوده و با ورود سهامداران تازه وارد از جمله صدور۲۶۰ هزار کد معاملاتی جدید در نیمه نخست سال 98 ، ارسال تعداد سفارشات بسیار زیاد هنگام عرضه اولیه باعث اختلال در سامانه بسیاری از کارگزاری ها شده  و روند عادی معاملات را دچار مشکل ساخته است. مسئله ایی که بارها و بارها رخ داده و باعث ضرر و زیان قابل توجه سهامدارن و ایجاد هیجان کاذب فروش شده است.

بنابراین از آنجایی که این نقص فنی در روزهای عرضه اولیه شدت گرفته و نمود بیشتری پیدا می کند می توان با اعمال تدابیری توسط سازمان بورس این مشکل به حداقل ممکن برسد. مثلا پیشنهاد می شود روش بوک بیلدینگ عرضه اولیه که در آن دامنه نوسان قیمت ، تعداد حجم خرید و زمان سفارش ها  مشخص است در زمانی خارج از محدوده 12:30 به بعد انجام شود.

بهترین پیشنهادی که می توان داشت این است که ثبت سفارش در روز قبل از عرضه اولیه انجام شود تا یک روز قبل از عرضه اولیه ( بعد از اتمام زمان معاملات بازار ) ثبت سفارش برای شرکت های مشمول عرضه اولیه تا صبح روز عرضه فعال شود و کارگزاری ها مجاز به ثبت سفارشات باشند.

در این حالت اختلال سامانه کارگزاری ها و هسته معاملات به حداقل ممکن می رسد و یکی از ریسک های ناخواسته سرمایه گذاری در بازار سرمایه از بین می رود.

انتهای پیام