جزئیات کشف میدان گازی جدید در ایران اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، رضا دهقان در مراسم کشف میدان گازی جدید و امضای دو قرارداد پروژه لرزه‌نگاری پانیذ و باشت گفت: در مرداد سال جاری کشف میدان گازی ارم اعلام شد که در فاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد. میدان ارم از اثبات یکپارچه بودن دو تاقدیس، دنگ و باغون که در سازندهای گنگان و دالان بالایی با یکدیگر مرتبط بوده و مخزن گازی یکپارچه‌ای به طول ۵۰ و پهنای متوسط پنج کیلومتر را به وجود آورده تشکیل شده است.

وی افزود: این حجم تقریبا معادل یک فاز میدان گازی پارس جنوبی است. نتایج نشان می‌دهد سیال مخزن کنگان و دالان بالایی حاوی گاز میعانی با درجه ای پی آی ۴۹ و میزان سولفید هیدروژن در گاز برابر ۸۰۰ پی پی ام و افق دالان پایینی دارای گاز میعانی، سبک و شیرین با درجه‌ای پی آی معادل ۵۰ و میزان سولفید هیدروژن در گاز برابر ۴۵ پی پی ام است که نشان از یک گاز بسیار مرغوب است.

این مقام مسئول ادامه داد: گاز میدان ارم شیرین و مرغوب است. این میدان دارای 385 میلیون بشکه میعانات گازی است که اگر یک محاسبه اقتصادی صورت گیرد، کشف این میدان 40 میلیارد دلار عایدی گاز و میعانات دارد که معادل یک فاز پارس جنوبی است و قادر است 16 سال گاز مصرفی تهران را تامین کند.

دهقان گفت: اولین میدان نفتی در مسجد سلیمان کشف شد. از آن زمان درگیر کار اکتشاف، استخراج و فراورش هستیم و در حوزه اکتشاف به نقطه‌ای رسیدیم که از نظر توان داخلی دانش فنی و تجهیزات می‌توانیم ادعای خودکفایی کنیم. 75 درصد ذخائر گازی و 20 درصد کل ذخائر نفت بعد از انقلاب کشف شد.: در حال حاضر 159 میلیارد بشکه نفت خام و میعانات گازی و 34 میلیارد مترمکعب منابع گازی در اختیار داریم که همین مساله موجب شده در رتبه چهارم و دوم دنیا قرار بگیریم و به لحاظ ذخائر هیدروکربوری نیز مقام اول را کسب کنیم.

صالح هندی مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت نیز گفت: امضای قراردادهای اکتشافی در این برهه خاص صنعت نفت، نشان می‌دهد این صنعت همچنان زنده و پرتلاش و با امیدواری کامل به فعالیت خود ادامه می‌دهد. ۱۴ قرارداد به ارزش ۲۲۰۰ میلیارد تومان در حوزه اکتشاف در سال‌جاری امضا شده است. هفت عملیات تعیین تکلیف شده و تا انتهای سال در مورد بقیه اطلاعات قوی ارائه خواهیم داد. اکتشافات پراکندگی خوبی در کل کشور دارد و مربوط به نقاطی است که تاکنون اکتشاف ورود پیدا نکرده است. می‌توانیم اطلاعات پایه را داشته باشیم و با این اطلاعات بیشتر ورود کنیم.

انتهای پیام