اظهارات وزیر خارجه فرانسه درباره طرح پاریس برای نجات برجام

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ژان ایو لودریان در مصاحبه با روزنامه فیگارو برخی مطالبات فراتر از برجام، مانند مذاکرات منطقه‌ای با ایران و آینده توافق هسته‌ای بعد از سال ۲۰۲۵ را هدف طرح ابتکاری رئیس‌جمهور فرانسه برای نجات توافقی دانسته که ایران به مفاد آن پایبند بوده است. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه با ایران مرده است، گفت: در بیاریتز و بعداً در نیویورک، مکرون ابتکاراتی برای تنش‌زدایی و تعیین ملاک‌های توافق میان ترامپ و روحانی انجام داد. هدف از این طرح، متقاعد کردن ایران به پایبندی دوباره تعهدات در توافق هسته‌ای وین، آغاز مذاکراتی برای رایزنی درباره بحران‌های منطقه و بحث درباره آینده توافق بعد از سال ۲۰۲۵ است.

این مقام فرانسوی ادامه داد: همزمان، تحریم‌های آمریکا به تدریج رفع می‌شوند و ایران می‌تواند درآمدهای نفتی را داشته باشد. این ملاک‌ها هنوز هم پابرجا هستند اگرچه فضای سیاسی تنگ‌تر شده چون ایران تهدید کرده قصد دارد از اوایل نوامبر از سایر تعهدات برجامی عقب‌نشینی کند.امروز برای هر دو طرف مهم است که باید این فرصت برای مذاکره را غنیمت بشمارند. در غیر این صورت، فشارها با گذشت زمان تشدید می‌شود و خطر بروز تنش‌های کنترل‌ نشده افزایش پیدا می‌کند. در حالی که هیچ‌کدام از بازیگران این بحران، به خصوص آمریکا و ایران این را نمی‌خواهند.

بر اساس این گزارش، هدف طرح دولت فرانسه، نجات توافق هسته‌ای و پایان دادن به تنش‌های میان ایران و آمریکا است تدوین کرده است. کارشناسان می‌گویند این طرح در ازای متعهد کردن ایران به مطالبات فرابرجامی خواستار برخوردار کردن تهران از امتیازاتی است که قرار بوده طبق برجام در اختیار ایران قرار داده شود.

انتهای پیام