خرید بلوک ۳۳ درصدی سهام بانک پارسیان متعلق به ایران خودرو تکذیب شد/ علت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ستاد اجرایی فرمان امام در خصوص شایعات اخیر مبنی بر خرید بخشی از سهام بانک پارسیان متعلق به شرکت ایران خودرو توسط ستاد اعلام کرد: کلیه فعالیت‌های ستاد اجرایی فرمان امام ذیل قوانین و مقررات جاری ایران انجام می‌شود که بر این اساس، انجام این امر قانوناً امکان پذیر نیست و تکذیب می شود.

این در حالی است که روز گذشته ناصر سراج مشاور رئیس دستگاه قضا و رئیس پیشین سازمان بازرسی درگفت و گو با دنیای اقتصاد از برنامه ستاد اجرایی فرمان امام به‌ عنوان یکی دیگر از سهامداران بانک پارسیان برای خریداری سهم ایران‌خودرو در این بانک بصورت نقدی خبر داده و گفته بود، این اقدام در راستای دستور وزیر صنعت برای واگذاری سه مرحله‌ای سهام خودروسازان صورت گرفته و واگذاری در حال طی مراحل اداری است.

سابقه فروش بلوک 33 درصدی بانک پارسیان

به گزارش بورس پرس ، ایران خودرو از مؤسسین اصلی بانک پارسیان است که بعد از ورود این بانک به بورس در آبان 83 به قیمت هر سهم 660تومان و فراز و فرود 816 تا 127 تومانی تا سال 85، تصمیم به فروش بلوکی 28.8 درصدی سهام بانک پارسیان بصورت عمده و یکجا گرفت.

با این تصمیم یک میلیارد و 440 تومان سهم بانک پارسیان که در آن زمان عنوان بزرگترین بانک خصوصی کشور را داشت به قیمت هر سهم 204 تومان و به ارزش 293 میلیارد و 670 میلیون تومان از سوی کارگزاری بانک سپه روی میز فروش بازار سهام قرار گرفت.

با این اتفاق چند سرمایه گذار حاضر به خرید این بلوک مدیریتی سهام بانک پارسیان شدند تا اینکه گروه صنعتی صفا با مدیریت صفا رستمی به همراه یک شریک ایرانی الاصل به نام العقیلی موفق به خرید این بلوک شد.

با این رویداد مهم که دومین خصوصی سازی بزرگ بورس بعد از بلوک 30 درصدی صدرا در سال 82 بود بحث‌های متعددی در خصوص صلاحیت خریداران و لزوم بررسی تأیید صلاحیت توسط بانک مرکزی و چگونگی تأمین منابع مالی برای پرداخت وجه معامله 293 میلیارد تومان مطرح شد تا اینکه در واپسین روز مهلت پرداخت وجه نقد معامله، علی صالح آبادی رئیس وقت سازمان بورس از عدم قطعیت این معامله بزرگ در 9 مهرماه 85 خبر داد و دلیل آن را عدم ارسال به موقع مدارک در مهلت قانونی اعلام کرد.

از سوی دیگر رئیس جمهور وقت (محمود احمدی نژاد) در میان مردم ساوجبلاغ بطور غیرمستقیم اما مشهود از این معامله ابراز نگرانی و دستور برخورد را صادر کرد تا اینکه به دستور ابراهیم شیبانی رئیس وقت کل بانک مرکزی، عبدالله طالبی و بهرام فتحعلی مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره بانک پارسیان برکنار شدند تا قصه فروش بلوک مدیریتی و 28.8 درصدی این بانک بزرگ با خاطره ای تلخ برای خریداران به پایان برسد.

اما این پایان ماجرا نبود و ایران خودرو در حالی اوایل سال 88 به دلیل اصلاح ساختار مالی و انباشت بدهی با مشکلات مالی و عدم امکان تقسیم سود در مجمع سالانه و زیان 177 میلیارد تومانی مواجه بود که بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار و با هدف رفع مشکلات کمبود نقدینگی این خودروساز بزرگ، تصویب شد هزار میلیارد تومان برای ایران خودرو در نظر گرفته شود.

این مبلغ توسط بانک‌های عامل تأمین شد اما با بهبود وضعیت تولید و فروش ایران خودرو از یک سو و اعمال افزایش سرمایه بانک پارسیان (به 899 میلیارد تومان در آن زمان) و احتمال افزایش ارزش این بانک از سوی دیگر ، قدرت چانه زنی مسئولان ایران خودرو برای فروش بلوک 33 درصدی پارسیان بالاتر رفت.

این در حالی است که با توجه به سه عرضه عمده و 650 میلیون سهمی از سوی شرکت های بیمه و سرمایه گذاری پارسیان و صبا تامین و فروش 469 میلیون سهم و همچنین نوسان های سهام این شرکت، تصمیم گیران ایران خودرو ترجیح دادند سهام عمده بانک را در شرایط و قیمت بهتری عرضه کنند،بنابراین در شرایطی قطعیت این عرضه محرز و سهام بانک پارسیان از وثیقه خارج شده که حراج بیش از 29.6 میلیارد سهم بانک پارسیان به سال های بعد موکول شد.

شهریور سال 91 نیز فروش بلوک 33 درصدی سهام بانک پارسیان توسط گروه ایران خودرو در میان فعالان بازار سهام قوت گرفت ولی به نتیجه ایی نرسید.

انتهای پیام

انتهای پیام