نظر عضو شورای عالی بورس درباره حال و آینده بازار و سهم اولی ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شاهین چراغی ، رشد بازار سرمایه تا به امروز را چشمگیر خواند و با تاکید بر نیاز به لزوم ارائه گزارش های قابل قبول صنایع برای ادامه این روند به سنا گفت: پس از رشد حدود سه برابری شاخص طی یک سال گذشته ، اکنون بازار منتظر انتشار گزارش های ۶ ماهه است تا بتواند با بررسی آنها برای آینده برنامه ریزی کند.

وی افزود: گزارش های منتشره حاکی از عملکرد مثبت شرکت ها بوده و چنانچه سایر گزارش ها مثبت باشد، بازار پس از اصلاح و استراحت کوتاه فعلی به رشد در نیمه دوم سال ادامه خواهد داد. البته نمی توان توقع افزایش شارپی همچون یک سال اخیر را داشت و این رشد به شکل ملایم تری دنبال خواهد شد اما قطعا ریزش نخواهد داشت و روند حفظ خواهد شد.

این کارشناس درخصوص روند روزهای اخیر شاخص که با ریزش های پی در پی و اعتقاد برخی به اصلاح همراه شده هم توضیح داد: مساله این است افراد عادی که کد سهامداری گرفته اند، با فضای بورس آشنایی چندانی ندارند و وقتی با مبالغ خرد و اغلب حاصل پس اندازهای شخصی به این بازار آمده اند نسبت به هر اتفاقی واکنش سریع و هیجانی انجام می دهند.

راهکار کاهش اثر منفی هیجانات سهم اولی ها

چراغی راهکار کاهش اثر منفی هیجانات این افراد بر بازار سرمایه را بهره گیری از مشاوره سرمایه گذاری عنوان کرد و افزود: چنانچه افراد از بدو ورود به کارگزاری و اقدام به اخذ کد بورسی با مشاورین کارگزاری ها یا شرکت های مشاوره سرمایه گذاری مشاوره لازم را انجام دهند و حرکت های خود را با برنامه ریزی دنبال کنند، نه تنها روش موثرتری را برای سرمایه گذاری موفق اتخاذ کرده اند بلکه بازار سرمایه نیز در طی روند و نوسانات از اثرات این هیجانات مصون خواهد ماند.

وی افزود : ایجاد سبد سهام برای افراد عادی ، راهکاری مناسب بوده و این افراد باید سرمایه را تنها در خرید و فروش سهام وارد نکنند و بخشی را به خرید واحدهای صندوق سرمایه گذاری و ابزارهای با درآمد ثابت اختصاص دهند که شباهت بیشتری به رویه بانکی دارد. همچنین در یک سهم سرمایه گذاری نکرده و اصطلاحا در هیچ شرایطی تک سهم نشوند.

چراغی با اعلام پایین بودن توان ریسک پذیری برخی افراد تازه وارد ادامه داد : سرمایه گذاری این افراد در بازارهایی با ریسک بیشتر مانند بازار پایه به هیچ وجه توصیه نمی شود. چون این بازار نوسان های شدیدتری را تجربه می کند و چنانچه روند نزولی شود ، استرس بیشتری را تحمیل می کند. بنابراین افراد تازه کار باید بخشی از سرمایه را به کم ریسک ترین بازار یعنی بازار اصلی معاملات بورس ببرند و همزمان با افزایش شناخت به سمت ابزارهای پرریسک تر حرکت کنند.

به گفته وی ، دریافت وام یا فروش دارایی دیگر برای ورود به بورس حرکتی اشتباه بوده و همیشه تاکید بر این است که افراد با پس انداز وارد بازار سهام شوند .

بورس همچنان گزینه اول سرمایه گذاری

این عضو شورای عالی بورس با تاکید بر انتظارات سرمایه گذاران به عنوان مهمترین متغیر در جذابیت بازارها گفت: ارزیابی از مولفه های اقتصادی و روند بازارها نشان می دهد با وجود برقراری ثبات در بازار ارز و رکود بازارهای مسکن و خودرو و ادامه روند افزایش نقدینگی، بازار سرمایه همچنان گزینه اول سرمایه گذاری است.

چراغی درباره زمان آغاز اجرای فروش تعهدی هم گفت : رئیس سازمان بورس، دستور اجرای این ابزار را داده و باید شرکت های OMS پلتفرم را طراحی کرده و در اختیار کارگزاری ها قرار دهند. بنابراین پیش بینی می شود از انتهای آذر این امکان راه اندازی شود.

انتهای پیام