واکنش به اظهارات همتی درباره صنعت خودرو / آمار جدید از زیان ایران خودرو و سایپا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، احمد نعمت بخش در نشست خبری خودروسازان و قطعه سازان در واکنش به اظهارات رئیس بانک مرکزی درباره صنعت خودرو اظهارداشت: وی نمی‌داند خودروسازان سرکوب مالی شده‌اند و با زیان خودرو می‌فروشند. اگر این صنعت متوقف شود سالانه باید 12 تا 15 میلیارد دلار برای واردات خودرو دلار از سوی بانک مرکزی تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه همتی باید پاسخ دهد اگر این ارز بابت واردات خودرو خارج شود آیا باز هم می تواند بانک مرکزی را به نحو کنونی اداره کند؟ افزود: متأسفانه در 6 ماهه نخست سال تولید خودرو 35 درصد کاهش داشته که عامل اصلی آن تصمیمات اشتباه شورای رقابت است. سال گذشته در ستاد اقتصادی سران قوا، قیمت‌گذاری خودروها را به سازمان حمایت و کمیته خودرو محول کرده و مشخص شد همه خودروها با زیان به فروش رفته اند اما وزیر سابق صنعت نسبت به اعلام قیمت‌های جدید اقدام نکرد و با آمدن وزیر جدید صنعت اعلام قیمت‌ها چند ماه به تعویق افتاد.

این فعال صنعت خودرو ادامه داد: پایین بودن کیفیت خودرو نیز به دلیل سرکوب مالی صنعت خودرو است در حالی که اگر سرکوب مالی نمی شدیم می توانستیم در کیفیت سرمایه گذاری کنیم. به نظر می رسد دولت می‌تواند تعرفه خودرو را کاهش و به 25 درصد برساند و خودروسازان را از قیمت گذاری معاف کند.

نعمت بخش گفت: سرکوب مالی و قیمت‌گذاری دستوری خودروها سبب شد سال گذشته ایران خودرو و سایپا هر یک بین 7 تا 8 هزار میلیارد تومان زیان ببینند و این زیان در 6 ماه نخست سال به چهار تا پنج هزار میلیارد تومان رسیده است. طبق قانون اگر به هر دلیلی قیمت کالایی از سوی دولت کمتر از مقدار واقعی تعیین شود، باید به پرداخت کمک زیان اقدام کند که در این زمینه تاکنون اقدامی برای خودروسازان انجام نشده است.

انتهای پیام