تاخیر در ساخت ۱۲ پروژه پتروشیمی، کود شیمیایی و پالایشگاهی به دلیل کمبود آب

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، رویترز در گزارشی از کمبود آب شرکت های پتروشیمی ایران خبر داد و اعلام کرد: برنامه ساخت مجتمع پتروشیمی در نزدیکی فیروزآباد همه پیش شرط های لازم از جمله موافقت مقامات ارشد، تامین مالی و منابع عظیم گازی برای تامین خوراک را دارد اما با گذشت یک دهه، ساخت این مجتمع به دلیل کمبود منابع آبی و لزوم خنک سازی، تنها 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

در این رابطه حمیدرضا سلیمان نژاد از مدیران این پروژه گفت: در مطالعات اولیه ، اشتباهاتی در محاسبه مقدار آب صورت گرفت و متوجه شده اند این مجتمع به آب بسیار زیادی لازم دارد که در توانایی تامین این منطقه نیست.

براساس این گزارش، سرنوشت پتروشیمی فیروزآباد، سرنوشت مشابه سایر پروژه های پتروشیمی بوده و با وجود برخورداری ایران از منابع عظیم نفت و گاز، کمبود منابع آبی یکی از موانع چنین پروژه هایی است. به طوریکه طبق برآوردها، ساخت حداقل 12 پروژه پتروشیمی،کود شیمیایی و پالایشگاهی با ظرفیت تولید بیش از 5 میلیون تن محصولات به دلیل مشکل کم آبی به تاخیر افتاده است.

این فهرست از طریق رصد گزارش های رسانه های دولتی، اظهارات مدیران پروژه ها، تجار و جزئیات منتشر شده توسط برخی از شرکت ها و یا سهامداران عمده ای طرح ها جمع آوری شده است.

براساس برآوردها، ارزش صادرات نفت ایران به دلیل تحریم ها به حدود 700 میلیون دلار در ماه کاهش یافته اما تهران ماهانه حدود 500 میلیون دلار فرآورده نفتی صادر می کند.

پالایشگاه های نفت و دیگر مجتمع های فرآوری نفت برای خنک سازی تجهیزات به آب احتیاج دارند. تولید یک گالن بنزین نیازمند 0.61 تا 0.71 گالن آب است. اما هدایت منابع محدود آبی از زمین های کشاورزی به سمت صنعت پتروشیمی چندان عاقلانه نیست.

مجتمع های پتروشیمی ایران هم اکنون ظرفیت تولید سالانه 65 میلیون تنی را دارند که 22.5 میلیون تن آن صادر می شود. دولت قصد دارد ظرفیت این مجتمع ها را در طی 2 سال به 91 میلیون تن و در طی 5 سال به 130 میلیون تن برساند. ظرفیت پالایشگاهی ایران هم اکنون حدود 2.23 میلیون تن است که مقام دوم را پس از عربستان در منطقه در اختیار دارد.

انتهای پیام