منتظر تکرار افزایش نجومی قیمت مسکن و مانند سال ۹۷ نباشید / تحلیل بازار

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،جعفر مهدی‌زاده ضمن شفاف‌سازی درباره گزارش تحولات بازار مسکن تهران بانک مرکزی و پاسخ به برخی ابهامات و شبهات در خصوص آغاز رونق بازار مسکن به تسنیم گفت: اداره بررسی‌ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی در تهیه گزارش تحولات بازار مسکن تهران از اطلاعات خام سامانه معاملات مسکن و بعد از پالایش استفاده می‌کند.

وی افزود: به‌عنوان مثال ، قیمت مسکن به ریال تبدیل یا منطقه واحد مسکونی معامله‌شده اصلاح و میانگین قیمت محاسبه می‌شود. بنابراین گزارش‌های بانک مرکزی هیچ شک و شبهه‌ای از نظر صحت اطلاعات ندارند. در گزارش مهر هم رشد معاملات مسکن تهران 22 درصد اعلام شد اما طبق گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه این رقم 19 درصد بوده که به ارقام اعلامی بانک مرکزی نزدیک است .

این مقام مسئول، گزارش‌های جدید بازارمسکن را امیدبخش دانست و گفت: پس از حدود 4 سال برقراری ثبات از نیمه 96 ، قیمت مسکن به بالاتر از نرخ تورم افزایش یافت و با رشد نرخ ارز، این وضعیت در سال 97 شدت یافت و هم‌زمان با افزایش قابل ملاحظه قیمت مسکن، حجم معاملات نیز کم شد. کاهش حجم معاملات در سال گذشته بیشتر از سمت عرضه ناشی بود و عرضه کنندگان به‌دلیل افزایش نااطمینانی‌ها از فروش امتناع و مرتب به افزایش قیمت ها اقدام می‌ کردند .

مهدی‌زاده با بیان اینکه کاهش معاملات نیمه اول سال جاری عمدتاً از سمت تقاضا ناشی شده ، ادامه داد: در سال 98 به‌دنبال برقراری ثبات بازار ارز، وضعیت بازار مسکن نیز تغییر کرد و عرضه بیشتر شد. از سوی دیگر تقاضای سوداگرانه به‌دلیل نبود چشم‌انداز مثبت از آینده ، حذف شد . با این حال بهبود حجم معاملات مسکن را نباید به‌عنوان بازگشت رونق دانست ولی با توجه به تغییر روند و افزایش حجم معاملات مسکن در مهرماه، می‌توان امیدوار بود این روند در ماه‌های آتی نیز تداوم داشته باشد و ساخت‌وساز و افزایش عرضه مسکن رونق یابد .

به گفته وی با وجود کاهش تدریجی قیمت مسکن در چند ماه اخیر، کماکان تفاوت معنی‌داری میان قدرت خرید خانوارها و قیمت مسکن وجود دارد.

مهدی زاده ادامه داد: افزایش شدید قیمت مسکن و مانند سال 97 بسیار بعید بوده و با وجود تعدیلات قیمت مسکن در ماه‌های اخیر ، کماکان حاشیه سود مناسبی برای سازندگان مسکن وجود دارد.با توجه به افزایش تدریجی سطح تقاضا، این امیدواری وجود دارد که ساخت‌وساز مسکن و تقویت رشد اقتصادی افزایش یابد.

انتهای پیام