توصیه های قانونی و مهم دادستان کل به نامزدهای انتخابات مجلس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدجعفر منتظری با صدور اطلاعیه‌ای درباره انتخابات مجلس اعلام کرد: بر اساس قانون انتخابات مجلس از جمله مواد 56 ، 59، 60، 61و 65 مکرر آن، زمان قانونی و مجاز فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزد‌های نمایندگی به مدت یک هفته تعیین شده که از هشت روز قبل از روز اخذ رای آغاز می‌شود و تا 24 ساعت قبل از اخذ رای ادامه دارد.

بنابراین انجام هرگونه فعالیت تبلیغات انتخاباتی به نفع یا علیه نامزدها، توسط هر کسی و از جمله نامزدها، ستاد‌های تبلیغات انتخاباتی و طرفداران تا 24 بهمن 98 و از تاریخ اول اسفند 98 تا پایان زمان اخذ رأی ممنوع است.

انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی برای نامزد‌های نمایندگی از هر وسیله رسمی و دولتی، استفاده از وسایل و امکانات کلیه دستگاه‌های اجرایی و موسسات عمومی غیردولتی و هر نهاد بهره‌مند از بودجه و اموال عمومی و نیز فعالیت کارمندان در ساعات اداری ممنوع است و هیچ کدام از دست‌اندرکاران امور اجرایی و نظارتی انتخاباتی نیز نمی‌توانند به نفع یا به ضرر نامزد‌ها و جریانات سیاسی در انتخابات اعلام نظر کنند.

همچنین نصب هر گونه آگهی و سایر اقلام تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها بر روی تابلوها، خودرو‌ها و سایر تجهیزات و تاسیسات دولتی و عمومی و نیز بر روی اماکن خصوصی بدون رضایت ذی‌حق، در سراسر کشور ممنوع است.

اغوا و فریب مردم، اظهار مطالب خلاف واقع و نیز هر گونه هتک حرمت و حثیت اشخاص به صورت فیزیکی یا از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، تخریب اقلام تبلیغاتی نامزد‌ها در مهلت قانونی تبلیغات، استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی و بر هم زدن اجتماعات قانونی و تعرض به ستاد‌های انتخاباتی نامزد‌ها در عرصه فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات ممنوع است.

لذا به همه داوطلبین نمایندگی مجلس و ستاد‌های تبلیغات انتخاباتی و طرفداران آن‌ها توجه داده می‌شود تا ضمن رعایت قانون، از هر نوع فعالیت دارای شائبه تبلیغات انتخاباتی به نفع خود یا علیه دیگری جدا خودداری کنند و از کلیه دستگاه‌های اجرایی، نظارتی، انتظامی و اطلاعاتی و نیز دیده‌بانان مردمی عرصه پیشگیری انتظار دارد ضمن هماهنگی و همکاری لازم، تخلفات و جرایم انتخاباتی زودهنگام مذکور را به همراه مستندات مربوط به ستاد‌های پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی استان و شهرستان ذی‌ربط گزارش کنند.

نمایندگان مجلس هم که مصمم به نامزدی در انتخابات پیش‌رو هستند، برنامه‌های مرتبط با اجرای وظایف نمایندگی و نحوه حضور در مجامع، محافل و حوزه‌های انتخابیه خود را به گونه‌ای تمشیت کنند که هیچ گونه شائبه تبلیغات انتخاباتی ایجاد نشود.

همچنین در اجرای مواد 17 و 67 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مراجع قضایی ضمن هماهنگی با ناظرین شورای نگهبان و هیات‌های اجرایی، اقدامات لازم را به منظور پیشگیری از وقوع جرم در محدوده مقررات انجام می‌دهند و به تخلفات و جرائم انتخابات هم، به صورت فوق‌العاده و خارج از نوبت رسیدگی می‌کنند.

انتهای پیام