سفیر ایران به خروج از NPT بعداز اتمام کاهش تعهد هسته ای هشدار داد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه ایندیپندنت، حمید بعیدی‌نژاد با بیان اینکه ادامه غنی‌سازی اورانیوم با روند فعلی در هر دو ماه ادامه خواهد یافت،گفت: برخی مقامات تأثیرگذار در داخل ایران، خروج از معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی را به‌عنوان پاسخی به عدم برآورده شدن انتظارات از سوی طرف‌های اروپایی برجام، پیشنهاد کرده‌اند.

وی افزود: با وجود خروج آمریکا از برجام و وضع کردن مجازات‌های تحریمی، تهران به تعهدات پایبند بوده و اکنون گام‌هایی برای هشیار شدن دیگر امضاکنندگان آن برمی‌دارد. نمی‌توانیم به متعهد ماندن یک‌طرفه ادامه دهیم و به همین دلیل این تصمیمات را گرفتیم. اگر طرف دیگر برجام این هشدار را جدی نگیرد، شاید از طریق استفاده از اینستکس در شرایط سختی قرار بگیریم. اما امید می رود با این گام‌ها بتوانیم پیامی محکم، حقیقی و جدی برای اجرایی شدن توافق هسته‌ای صادر کنیم.

این دیپلمات ایرانی گفت:‌ به شرکا به اندازه کافی زمان دادیم و بعد این سیاست را اتخاذ کردیم. ظرف دو ماه آینده قطعاً گام پنجم را پس از تحلیل اوضاع برمی‌داریم. این گام، همانند گام‌های قبلی بسیار حساب‌شده و دقیق خواهد بود. پس توپ در زمین آنها است. این گام‌های دو ماهه در سطوح بسیار بالا مورد تصمیم‌گیری قرار گرفته‌اند. با برداشتن گام‌های بیشتر، دیگر گزینه‌ای ابتکاری برای انجام باقی نمی‌ماند و گام‌هایی اتخاذ شوند که به راحتی قابل بازگشت نباشند و بر اجرایی شدن برجام تأثیر بگذارد. به‌همین دلیل از شرکا می‌خواهیم به تعهدات عمل کنند و این مشکل را حل کرده و از برجام حمایت کنند.

بعیدی‌نژاد با اشاره به وجود فشار داخلی برای خروج از معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی گفت: سال آینده که این معاهده تحت بازبینی قرار گیرد در خطر لغو کامل قرار خواهد گرفت.در بین بعضی شخصیت‌ها این نظریه وجود دارد که در حال حاضر از عضویت در NPT هیچ سودی نمی‌بریم البته این سیاست دولت نیست. رئیس‌جمهور و دولت ایران سعی می‌کنند همه مردم و شخصیت‌های مهم را متقاعد کنند که خروج از NPT به نفع ایران نخواهد بود.

وی ادامه داد: اما متاسفانه به دنبال مسائلی که در مورد برجام پیش آمده، تعداد بیشتری از مردم به صحبت‌هایی که در مورد خروج از NPT می‌شود، توجه می‌کنند. با اینکه ساخت تسلیحات اتمی را رد کرده‌ایم اما آمریکا برای دسترسی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای مانع‌تراشی می‌کند. به‌همین دلیل نکته مثبتی در آن نمی‌بینند.تا زمانی که دولت ترامپ به سیاست‌های فعلی ادامه می‌دهد، ایران هیچ نفعی در گفت‌وگو با آمریکا نمی‌بیند.

انتهای پیام