برآورد سود ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت ها و معرفی چند ریسک فعلی بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ولی نادی قمی با اشاره به بازدهی ۳.۵ برابری بازار سهام از اول پاییز ۹۶ تاکنون به سنا گفت: اگرچه رونق بورس ایران عمدتا در نتیجه تکانه های اقتصادی ناشی از ورود یا حذف جریان درآمدهای نفتی رخ می دهد با این حال گسترش این بازار در بین مردم و توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید آن از روند رو به رشد بازار سرمایه حکایت دارد.

وی افزود: البته طی ماه های اخیر، تورم حاد ، شرایط ناپایداری را در اقتصاد حاکم و توجه فعالان را به عوامل بنیادی حرکت دهنده بازار و ریسکهای سیاسی و اقتصادی پیش رو کاهش داده است. یکی از این عوامل بنیادی ، قدرت سودآوری شرکت ها است که در گزارش های فصلی و ماهانه شرکت ها منعکس شده طبق عملکرد دو فصل بهار و تابستان ، سود شرکت ها با رشد ۶۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۸۳.۲ هزار میلیارد تومان رسیده و پیش بینی می‌شود در پایان به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برسد که رقم قابل دفاعی است .

این کارشناس ادامه داد: از سوی دیگر مقایسه عملکرد تابستان با بهار نشان از رشد ۱۷.۵درصدی سود شرکت ها دارد و اگرچه آهنگ رشد سود شرکت ها نسبت به فصل های گذشته، کندتر شده اما اعداد و ارقام گزارش مهرماه حکایت از تداوم رشد فصلی درآمد و سود شرکت ها دارد.

نادی قمی افزود: هر چند ریسک هایی مانند ناآرامی های عراق و لبنان، اخطار مجدد و ظاهرا نهایی FATF به ایران، کاهش قیمت جهانی برخی محصولات ، افت شدید صادرات نفت ، افزایش کسری بودجه دولت و تامین مالی از بازار سرمایه در قالب انتشار اوراق بدهی ، وزن کافی برای تغییر نظر فعالان و گرایش به بدبینی را ندارند اما تجربه نشان داده ممکن است در برخی شرایط نقش جدی در تغییر روند بازار داشته باشند .

وی توضیح داد: با این اوصاف ، قدرت سودآوری فعلی و جریان های نقدی شرکت ها ، وابستگی زیادی به عوامل بیرونی نظیر نرخ های جهانی مواد و قیمت دلار دارد و عوامل پایداری و موفقیت درون سازمانی شرکت ها نظیر بهره وری، جذب تکنولوژی، کاهش بهای تمام شده محصول ، توسعه بازار فروش محصولات و قدرت مدیریتی چندان در موفقیت شرکت ها نقش ندارد. این موضوع در باطن برای بازار سهام ریسک محسوب می شود که باید تدبیری اندیشیده شود .

انتهای پیام