بزرگترین شرکت نفتی برای عرضه اولیه دفترچه ۶۰۰ صفحه ایی منتشر کرد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، در پی اعلام عرضه اولیه سهام آرامکو در بورس عربستان و بورس های جهانی ، دفترچه‌ 600 صفحه‌ای و حاوی برخی جزئیات و برنامه‌ها منتشر شد و قرار است 17 نوامبر (27 آبان) به جای واگذاری یک تا دو درصدی ، تنها نیم درصد از سهام بزرگترین شرکت نفتی جهان به سرمایه گذاران داخلی داده شود .

براساس این گزارش، زمان ثبت سفارش خرید سهامداران حقیقی 17 و 18 نوامبر و سرمایه گذاران حقوقی 17 نوامبر تا 4 دسامبر تعیین شده و دولت پس از تا یک سال سهمی را روانه بازار نخواهد کرد و پس از شروع عرضه ، آرامکو طی  دو دوره 6 ماهه اجازه عرضه سهام بیشتر را نخواهد داشت. خریداران هم تا یک سال اجازه فروش را ندارند .

همچنین در دفترچه ، ریسک حمله یمنی‌ها به تأسیسات این شرکت قید و اعلام شده خاندان سعودی تعیین کننده میزان تولید نفت آرامکو هستند و  ممکن است شرکت وارد حوزه هایی غیر تخصصی شود و در صورت تغییر سیاست ها هم نیازی به اعلام جزئیات به سهامداران خرد نخواهد بود .

سود شش ماه اول سال میلادی این شرکت هم حدود ۴۷ میلیارد دلار برآورد شده است.

مدیر صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم دولتی روسیه نیز اخیرا اعلام کرده است که صندوق سرمایه گذاری روسیه-چین در تلاش است تا سرمایه داران چینی را برای خرید سهام ارامکو تشویق کند.

کارشناسان و مقامات بانکی به دولت عربستان اعلام کرده‌اند که ارزش سهام آرامکو حدود 1.5 تریلیون دلار است که این رقم بسیار کمتر از 2 هزار میلیارد دلاری است که سعودی ها و بخصوص محمد بن سلمان ولیعد روی آن حساب کرده و اعلام کرده‌اند.

پیش‌تر قرار بود 5 درصد سهام آرامکو در عرضه اولیه در بورس داخلی عربستان و بورس‌های بین المللی عرضه شود که به نظر می رسد سعودی‌ها از عرضه این میزان سهم صرف نظر کرده اند.

انتهای پیام