جدیدترین آمار بانک مرکزی از افزایش ۲۶.۹ و ۲۱.۷ درصد مانده سپرده‌ها و وام بانکی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان تیر ماه سال ۹۸ حاکی از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۲۲۱۶.۵ هزار میلیارد تومان شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل (۴۶۹.۶ هزار میلیارد تومان ) ۲۶.۹ درصد و نسبت به پایان سال قبل معادل ۷.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۱۱۹۶.۹ هزار میلیارد تومان و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۵.۹ هزار میلیارد تومان است.

کل مانده تسهیلات و سپرده های ریالی و ارزی بانک ها و موسسات

مانده کل تسهیلات بالغ بر ۱۶۱۰.۸ هزار میلیارد تومان است که نسبت به دوره مشابه سال قبل(۲۸۷.۲ هزار میلیارد ریال) ۲۱.۷ درصد و نسبت به پایان سال قبل ۶.۸ درصد افزایش داشته است. بیشترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده ۱۰۴۴.۵ هزار میلیارد تومان و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد معادل ۵.۴ هزار میلیارد تومان است.

نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۱ درصد است که نسبت به پایان تیر و اسفند گذشته ۳.۵ و ۰.۳ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. این نسبت در استان تهران ۹۶.۳ درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۴.۹ درصد است.

بانک مرکزی یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران را استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و موسسه‌های تولیدی سایر استان‌ها اعلام کرده که عمده فعالیت‌های بانکی آنها توسط شعب بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری استان تهران انجام می‌شود.

انتهای پیام