روش جدید کلاهبرداری از حساب بانکی را بشناسید / راهکار

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، یک نمونه از کلاهبرداری‌ها که متاسفانه قربانیان زیادی هم داشته از طریق انتقال وجه به حساب بانکی شما است. مثلا ناخواسته و بدون اینکه اطلاع داشته باشید، مبلغی به حساب بانکی شما واریز می‌شود و بعد شخصی با شما تماس می‌گیرد و ادعا می‌کند به اشتباه، مبلغ را واریز کرده و از شما می‌خواهد پول را به حساب دیگری واریز کنید. به این ترتیب به کلاهبردار کمک کرده‌اید.

در این روش ، کلاهبردار از فرد دیگری پیش‌پرداخت گرفته اما قرار نیست کالایی تحویل بدهد. وی برای اینکه دنبال نشود، شماره کارت را به سوژه داده تا پیش‌پرداخت را به کارت شما واریز کند بعد به کلاهبردار بر گردانده می شود. در برخی موارد حتی وجه را به یک مغازه که کلاهبردار در آن منتظر خرید طلا است واریز می‌کنید.

بنابراین هیچ اثری از وی باقی نخواهد ماند و شما و طلا فروش مسوولیت جرم را خواهید داشت. یعنی شما غافل از این‌ هستید که این فرد کلاهبردار قبلا جنسی را فروخته و از خریدار هم پول را دریافت کرده تا آن جنس را برایش بفرستد. در حالی که شماره حساب یا شماره کارت شما را به خریدار داده و پول هم به حساب شما واریز شده است و قصد تحویل جنس را ندارد یا واضح‌تر بگوییم اصلا جنسی وجود ندارد.

راهکار جلوگیری کلاهبرداری

در این رابطه علی‌اصغر زارعی کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: کلاهبردار فقط می‌خواهد بدون اینکه شناسایی بشود، پول را به جیب بزند و جنس مورد نظر را هم تحویل خریدار ندهد و از شما می‌خواهد وجه را واریز کنید اما در فروشگاه دیگر مثلا در طلا‌فروشی در حال خرید جنس دیگر و منتظر واریز پول مورد نظر از طرف شمااست.

در این شرایط وی شماره حساب یا شماره کارت طلا فروشی را به شما می‌دهد و در قبال مبلغی که برای فروشنده مثلا همان طلافروشی واریز می‌کنید، جنسی را می‌خرد و در این میان، هیچ ردپایی از فرد کلاهبردار باقی نمی‌ماند. 

به مشترکان توصیه می شود شماره کارت یا شماره حساب خود را در هر آدرس و سایتی که به‌صورت عمومی منتشر نکنند و بعد هم اگر چنین اتفاقی ب افتاد، سعی کنند از طریق پیگیری بانکی آن مبلغ مورد نظر را به حساب مبدأ برگردانند نه اینکه به شماره حساب یا شماره کارت فرد مدعی که به آنها می‌دهد و همین‌طور برای برگرداندن وجه، حداقل ۴۸ ساعت صبر کنند تا اگر مشکل قضایی پیش آمد، بتوانند پاسخگو باشند.

نکته مهم دیگر این است که هنگام خریدهای اینترنتی از سایت‌هایی که همه افراد می‌توانند جنس مورد نظر را به معرض فروش بگذارند، دریافت یا تحویل کالا را به‌صورت حضوری انجام شود .

بر این اساس در صورتی که کالای با نقدینگی بالا فروخته می شود (مانند طلا، دلار یا کارت هدیه)، تمامی اطلاعات هویتی فرد به‌صورت تایید شده دریافت می شود . به این فرآیند KYC یا Know Your Customer می‌گویند و این مورد شامل تماس از یک تلفن ثابت و تایید شماره همراه فرد است.

انتهای پیام