اولین واکنش بورس به قیمت بنزین : احتیاط ، افت انتظار از پالایشگاه ها و تحلیل

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اعلام ناگهانی افزایش قیمت بنزین در آخر هفته با واکنش ها و تحلیل های متفاوتی روبرو شده و بازارها در حال به روز شدن این رویداد مهم در قیمت ها هستند. به طوری که بازار ارز شاهد قیمت دلار در ساعات اولیه شد . بازار سهام هم که همواره اولین منعکس کننده تصمیمات مهم اقتصادی است ، طی نیمه اول معاملات امروز ( از 9 الی 10:30 صبح امروز ) با رویه محتاطانه و همراه با شک و بررسی روبرو شد.

بعد از رشد دقایق اولیه شاخص به بیش از 1700 واحد در حال کاهش ارقام است و با رشد 720 واحدی به 307 هزار و 854 واحد ( تا ساعت 10:30 ) رسید که بیشترین اثر مثبت به پالایشگاه های تهران ، اصفهان و بندرعباس ، تاپیکو ، مپنا و پارسان با 273 تا 87 واحد و بیشترین اثر منفی هم به ایران خودرو و ساپیا با 134 و 87 واحد تعلق داشت .

در این میان ، برخی فعالان معتقد بودند افزایش قیمت بنزین می تواند منجر به بهبود درآمد پالایشگاه ها شود اما با اعلام مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس ، مدیر مالی و اداری انجمن صنعت پالایش و توضیحات پالایشگاه های تهران و لاوان منبی بر بی اثر بودن افزایش قیمت بنزین بر درآمد گروه پالایشی ، مقداری از تقاضاها و انتظارات کاهش یافت .

از سوی دیگر به دلیل ارتباط مستقیم قیمت بنزین با بازار خودرو ، سهام گروه خودرو با وجود اعلام برنامه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ، شاهد افزایش عرضه و کاهش قیمت شده و سهام اکثر بانک ها هم با افت قیمت در حال معامله است.

با اوصاف در شرایطی طی روزهای آینده ، جهت اصلی بازار سهام بعد از افزایش قیمت بنزین مشخص خواهد شد که گروهی از تحلیل گران بر این باورند به دلیل افزایش تورم ناشی از قیمت های جدید بنزین و در آینده دیگر حامل های انرژی مانند برق و آب و ... ، سرمایه گذاران و دارندگان پس انداز و سپرده بانکی با هف حفظ ارزش پول ، راهی بورس یا بازارهای مسکن و طلا و دلار خواهند شد.

انتهای پیام