وضعیت حال و آینده زیرمجموعه های شرکت نام آشنای قدیمی اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در بازدید فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه، مدیران هلدینگ خودکفایی آزادگان و شرکت های زیر مجموعه گروه صنعتی مینو به تشریح آخرین اخبار و وضعیت فعالیت های این شرکت پرداختند.

علیرضا عباسیان فر مدیرعامل شرکت خودکفایی آزادگان در خصوص این شرکت گفت: در سال 1353 شرکت صنعتی پارس مینو وارد بورس شد و سال 1359 طبق بند ب قانون حفاظت و توسعه صنایع مالکیت آن به سازمان صنایع ملی تحت نظارت وزارت صنایع منتقل شد و حدود 22 سال مدیریت شرکت در اختیار دولت بود و بین سال های 80 و 81 اکثریت سهام به شرکت خود کفایی آزادگان منتقل شد.

وی افزود: شرکت خود کفایی آزادگان در سال 73 به ثبت رسید و در سال 93 از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد، این شرکت در سال 93 وارد بورس شد و قبل از اینکه وارد خرید سهام شرکت صنعتی مینو شود در زمینه های ساختمانی، بازرگانی و راه سازی اقدامات موثری انجام داده بود و نهایتاً در سال 80 حدود 68 درصد از سهام شرکت صنعتی مینو را خریداری کرد.

فعالیت سرمایه گذاری خود کفایی آزادگان

این مقام مسئول درباره فعالیت های این هلدینگ گفت: حوزه اول در مورد املاک و دارایی های ثابتی است که خود کفایی آزادگان دارد. یکی از دارایی ها زمین 5500 متری است که در اطلسیه قرار دارد که در پهنه تجاری اداری تهران قرار گرفته است و اقداماتی جهت مشارکت در ساخت این ملک صورت گرفته است.

عباسیان فر ادامه داد: از املاک دیگر مجموعه خود کفایی، 250 هکتار در اراضی حاصل خیز منطقه کالپوش از توابع شهرستان شاهرود است، ملک میدان فردوسی تهران نیز که در مالکیت یکی از شرکت های 100 درصدی به نام پارس کوثر است و حدود 4000 متر است که حدود 70 یا 80 میلیارد تومان ارزیابی شده است. ملک فردیس کرج هم حدود 3300 متر است و حدود 14 هزار متر مجوز بنا گرفته شده و تقریباً 50 درصد بیشتر پیشرفت فیزیکی داشته است که در شش طبقه در حال ساخت است. ملک ملایری پور حدود 350 متر که 1600 متر مجوز ساخت دارد و این ملک تقریباً 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. ملک ارومیه حدود 1200 متر است که 7000 متر زیر بنا در 9 طبقه در حال ساخت و ملک گرگان نیز 1250 متر است.

وی گفت: ساختمان خیابان شریعتی منطقه جلفا در چهار طبقه که دفتر مرکزی شرکت محسوب می شود جزو املاکی است که در مالکیت گروه و شرکت اقتصادی و خود کفایی آزادگان است.در مورد سرمایه گذاری های این شرکت از شرکت هایی که 100 درصد سهام آنها را داریم و بعضی از شرکت ها که سهام این مجموعه در آنها کمتر است، 68 درصد از سهام شرکت مینو در سال 80 خریداری شد.

عباسیان فر با توجه به اینکه 22 سال مالکیت و مدیریت این مجموعه متعلق به دولت بوده، گفت: در حال حاضر و در شصتمین سالگرد تاسیس شرکت صنعتی مینو هستیم اما در زمان تصدی دولت در این 22 سال هیچ گونه اقدامی که قابل اعتنا باشد صورت نگرفت به همین دلیل زمانی که وارد این شرکت شدیم، خطوط فرسوده شده بود و الآن نیز بعضی از خطوط حدود 45 سال است در حال فعالیت هستند. بالغ بر 120 میلیون یورو سرمایه گذاری خارجی انجام شده و خطوط بسیار زیادی بالغ بر 100 پروژه در این 15 سال گذشته انجام شده است.

زیرمجموعه های گروه صنعتی مینو

هوشنگ نژاد مدیر عامل پارس مینو نیز گفت:  مجموعه شرکت صنعتی مینو که 68 درصد آن به شرکت اقتصادی خودکفایی آزادگان تعلق دارد دارای زیر مجموعه و شرکت های فرعی است. 87 درصد از شرکت قاسم ایران، 98 درصد از شرکت صادراتی پرسوئیس، 52 درصد از شرکت صنعتی پارس مینو، 23 درصد از شرکت صنایع غذایی مینو شرق و 54 درصد از شرکت شوکوپارس دارد و اکثریت سهام شرکت های دارویی مینو و شرکت صنایع غذایی مینو شرق و مینو فارس نیز در اختیار گروه صنعتی مینو قرار دارد.

وی گفت: شرکت خودکفایی آزادگان 100 درصد سهام بخشی از شرکت ها را بصورت مستقیم دارد از جمله شرکت پارس گستر که دارایی ثابت آن ملک میدان فردوسی است. شرکت رسا که حدوداً 1500 میلیارد تومان پروژه در حال احداث و در دست اقدام دارد. 100 درصد شرکت معین در اختیار شرکت خودکفایی است که کار حسابرسی داخلی و سبد گردانی در این شرکت انجام می شود. 10 درصد از سهام سیمان قشم و 7.5 درصد از شرکت سیمان یزد در اختیار داریم. 100 درصد فروشگاه زنجیره ای پیوند که در آینده راه اندازی خواهد شد متعلق به  و 14 شرکت فرعی زیر مجموعه شرکت اقتصادی خودکفایی آزادگان است.

برنامه تجدید ارزیابی برای همه شرکت ها

این مقام مسئول در مورد افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی گفت: از زمانی که مجموعه خودکفایی آزادگان و شرکت صنعتی مینو تاسیس شده دارایی آنها تجدید ارزیابی نشده است یعنی املاک عموماً مربوط به 50 یا 60 سال پیش استو  با توجه به قانون جدیدی که در اردیبهشت و خرداد سال جاری تصویب نهایی شد، برنامه تجدید ارزیابی دارایی ها را در دستور کار قرار دادیم.برنامه بعضی از شرکت ها از جمله پارس مینو و شرکت صنایع غذایی مینو شرق تکمیل و گزارش شده است.

هوشنگ نژاد افزود: از سال 82 حدود 44 میلیون یورو هزینه های ارزی مجموعه پارس مینو بوده و ریالی هم در ساختمان 30 میلیارد تومان تا الآن صرف شده است. هزینه ریالی خرید ماشین الآت حدود 100 میلیارد تومان بوده و 16 میلیون یورو هزینه ارزی پروژه آدامس شده است.ماشین آلاتی که در مجموعه مینو و خصوصاً پارس مینو وجود دارد از بهترین فناوری روز دنیا خریداری شده است و در خط آدامس جزو 5 تولید کننده به روز دنیا هستیم و می توانیم روزی 25 تن آدامس در آن کارگاه تولید کنیم.

وی ادامه داد: در کارگاه های قدیمی 25 تن در دنیا تولید می کنیم و کلاً 50 تن تولید آدامس تولید داشتیم. چوب شور پروژه دیگری بود که در این چند سال انجام شد که 2.5 میلیون یورو هزینه آن شد و از بهترین فناوری روز دنیا بود. در مورد خط شکلات جدید حدود 6.5 میلیون یورو هزینه ریالی و ارزی انجام شد، خط دانه کاکائو خطی بود که ساختمان آن نیمه کاره ساخته شد و طی این چند سال اخیر خریداری شده بود که حدود 2 میلیون یورو هزینه ارزی آن بود و با جمع ریالی آن حدود 50 میلیارد تومان هزینه شده است.

هوشنگ نژاد گفت: حسن این خط این است که در آینده در زمینه کره و پودر کاکائو استقلال خواهیم شد. اسنک و پلت که برای آن 2.5 میلیون یورو هزینه شده، اواخر سال جاری و آینده یک میلیون یورو برای آن هزینه خواهد شد که تنوع محصول خواهیم داشت تا انواع اسنک های مغز دار تولید شود. در مورد خط ویفر رنگارنگ که ساختمان آن در حال ساخت است، 20 میلیارد تومان هزینه ریالی شده و برای ساختمان در حال ساخت آن هزینه ای 7 میلیون یورویی در نظر گرفته شده است.در مورد پارس مینو نیز حدود 22 هکتار وجود دارد که صاحب مالکیت از نظر قانونی پارس مینو است که عملیات تجدید ارزیابی آن انجام شده است.

قلندرکی مدیر عامل صنعتی مینو خرم دره  نیز توضیح داد: شرکت صنعتی مینو مستقر در استان زنجان شهرستان خرم دره است که در سال 1351 در زمینی به مساحت 54 هکتار احداث و در همان سال تولید محصولات را شروع کرد و در حال حاضر بزرگترین تولید کننده بیسکوییت در ایران با چهار خط و روزانه 220 تن از خانواده ساقه طلایی است. علاوه بر آن خطوط دیگری از جمله آبنبات، شیرینی، پفک و بستنی زمستانی در حال تولید است. شرکت ابتدا بصورت سهامی خاص بوده و در سال 73 به سهامی عام تبدیل شد و از سال 84 فعالیت بورسی را آغاز و اکنون در بازار پایه فرابورس فعالیت دارد.

وی گفت: این شرکت 52 درصد سهام شرکت پارس مینو، 87 درصد قاسم ایران، 54 درصد شوکو پارس و 23 درصد شرکت مینوی شرق را دارد. همچنین  68 درصد سهام این شرکت به شرکت خودکفایی اقتصادی آزادگان، 22 درصد به موسسه فرهنگی هنری پیام آزادگان، 4 درصد به سرمایه گذاری سایه گستر سرمایه و 6 درصد هم به سایر شرکت ها تعلق دارد.

پروژه مهم مینو خرم دره

این مقام مسئول گفت: در طول مدتی که شرکت صنعتی مینو مشغول به کار شده پروژه های بهبود زیادی انجام داده است. تعدادی پروژه در حال انجام دارد و برای آینده نیز برنامه دارد این توسعه را ادامه دهد.پروژه ای که در حال حاضر در حال انجام داریم یک خط تولید بیسکوییت به ظرفیت 2.5 تن در ساعت جایگزینی خطوط فعلی تا اردیبهشت سال آینده می شود و حدود 90 درصد کارهای ساختمانی آن انجام شده است.

قلندرکی افزود: تولید خط جدید دوم بیسکوییت هر زمان انجام شود به سرمایه داران اعلام خواهیم کرد. پروژه هایی نیز که از دهه 80 در شرکت صنعتی مینو شروع شده خط تافی و آبنبات بوده که ماشین آلات آن از بهترین برندهای اروپایی خریداری شده و 6 میلیون یورو برای آن سرمایه گذاری شده است. حدود 2 میلیون یورو برای خط تولید پفک جدید، خط تولید شیرینی نیز 2 میلیون یورو و تولید خط تولید بستنی زمستانی 1.5 میلیون یورو سرمایه گذاری شده است.

به گفته وی، خرید یک خط ویفر داخلی برای جایگزینی با دستگاه های فرسوده فعلی در دست اقدام است. راه اندازی خط تولید تافی جزو پروژه های بهبود با تغییر کاربری دستگاه های موجود با ظرفیت 5 تن  نیز انجام شده است.قیمت گذاری محصولات همیشه پایین ترین قیمت گذاری بوده تا بتوانیم با کل ایران ارتباط داشته بوده و محصولات را به راحتی به فروش برسانیم. در سال اخیر برند ساقه طلایی دو بار به عنوان برند برتر انتخاب شد. در طی سه سال اخیر ساقه طلایی با آرد گندم، تافی مغز دارد و کنجد دار، بیسکوییت بدون شکر ساقه طلایی، شیرینی با مغر کرم کاکائو، بستنی زمستانی میوه ای، انواع ویفر با کرم، بادام زمینی و کارامل نیز به عنوان محصولات جدید وارد بازار شد و سال جاری بستنی زمستانی با مغز مارمالاد در برنامه تولید قرار دارد.

مدیر عامل مینو توضیح داد: عملکرد 6 ماهه نخست سال مطلوب بوده و از بودجه ای که تعیین شده جلوتر بودیم و 109 میلیارد تومان سود ناخالص داشتیم. حدود 82.8 میلیارد تومان سود خالص در این مدت کسب شده است.

مدیرعامل قاسم ایران نیز گفت: شرکت قاسم ایران تولیدات شرکت صنعتی مینو را به فروش می رساند و بزرگترین شرکت پخش در ایران است که در 22 نقطه با 1500 نیروی انسانی شعبه دارد. بزرگترین سرمایه قاسم ایران خارج از صندوق، بحث زمین و اموال ها 110 هزار مشتری است که برنامه دارد تا پایان سال این عدد را به 20 هزار دیگر ارتقاء داده و به 130 هزار مشتری فعال برساند.

وی افزود: در حوزه غذا و دارو هم فعالیت داریم و جزء محدود شرکت های پخش هستیم که هر دو حوزه را پوشش می دهیم نزدیک به 340 هزار متر مربع شرکت در سراسر کشور زمین دارد و حدود 130 هزار متر مربع فضای اموال و اداری در اختیار است. حدود 500 دستگاه کامیون و کامیونت های در مالکیت و غیر مالکیت در اختیار است و روزانه بالغ بر 21 هزار کارتن بین مشتریان توزیع می شود. حدود 17 هزار صورت حساب خرید بصورت روزانه توزیع می شود. با 80 تاًمین کننده در حوزه غذایی و دارویی طرف قرارداد هستیم و برند های خیلی معروفی در سبد داریم که محصولات آنها را توزیع می کنیم. 2100 قلم کالا در حوزه دارو و غذا به عنوان شرکت پخش قاسم ایران وجود دارد.

مینو شرق و برنامه های این شرکت

مدیرعامل مینو شرق گفت: صنایع غذایی مینو شرق در سال 73 در 10 کیلومتری شهر زاهدان توسط شرکت قدس رضوی به بهره برداری رسید و در سال های اول روند خوبی را طی کرد. گروه مینو در سال 89 حدود 51 درصد سهام را از شرکت آستان قدس رضوی خریداری کرد و در همان سال خط نوشابه را راه اندازی کرد.

وی افزود: این روند ادامه داشت تا اینکه در سال 90 گروه مینو تصمیم گرفت کل سهام را از شرکت آستان قدس به گروه مینو بفروشد. شرکت های صادراتی مینو، پارس گستر و پرسوئیس صادراتی در ترکیب سهامداری این شرکت حضور دارند. این شرکت در زمینی به مساحت 12 هکتار قرار دارد و محصولاتی از جمله انواع بیسکوییت را تولید می کند. برند ساقه طلایی در زاهدان توسط این شرکت روزانه حدود 50 تن و تحت لیسانس شرکت اصلی تولید و محصولات ترد، پتی بور و محصولات کرم دار در این شرکت تولید می شود.

این مقام مسئول گفت: در زمانی که شرکت کاملاً در اختیار شرکت مینو بود،تتجهیز ماشین آلان و قسمت بسته بندی انجام شد که توانستیم تولید را که در آن زمان به عدد 10 تن در روز هم نمی رسید را در تولید بیسکوییت به 70 یا 80 تن در روز برسانیم. توان تولید بیشتر از این نیز در شرکت وجود دارد و تولید اسنک و پفک روزانه را در برنامه داریم. خط نوشابه که به دلیل کمبود آب تولید آن متوقف شد اما خط تافی کره ای جایگزین آن شد که تولید آن به دلیل همجواری با افغانستان و پاکستان صادر می شود و در همین راستا در پروژه جدید خط تافی مغز دار را تاًسیس که به بهره برداری اولیه رسید و تولید آن در هفته آینده بصورت مستمر وارد بازار می شود و عمدتاً هم بازار صادراتی برای آن در نظر داریم.

وی ادامه داد: شرکت عموماً روی محصولات سلامت محور متمرکز شد و در این راستا دو محصول را برای اولین بار وارد بازار مصرف کرد، یکی از این محصولات بیسکوییت پروبیوتیک بر پایه ساقه طلایی بود که مورد تاًیید سازمان های نظارتی قرار گرفت. دوم با تبلیغاتی که روی محصولات اسنک انجام شد، پفک سین بیوتیک با افزودن مقداری فیبر و تغییر نوع روغن و رنگ با تایید وزارت بهداشت در سبد محصولات گروه مینو قرار گرفت.

انتهای پیام