اخذ ۵ درصد مالیات از معاملات سهام لغو شد/ عرضه اولیه دو زیرمجموعه گلرنگ

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی صحرایی در روز برگزاری ششمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه گفت: معافیت مالیاتی معاملات در بازار سهام در مقررات اقتصادی وجود دارد و مالیات فروش سهام به میزان ۰.۵ درصد اعمال می شود اما در لایحه جدیدی که به مجلس ارائه شده، مقرر شده مالیات بر عایدی سرمایه گذاری به میزان ۵ درصد از معاملات سهام اخذ شود که با پیگیری های رییس سازمان بورس این موضوع از دستور کار خارج شد و در شرایط کنونی همان ۰.۵ درصد اعمال می شود. البته هیچ مالیاتی از سود معاملات و سپرده های بانکی تا پایان سال از سهامداران اخذ نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد معاملات خرد در بورس از طریق آنلاین انجام می‌شود، افزود: با توجه به اینکه روزهای اخیر با اختلالات در اینترنت روبرو هستیم ،مردم می توانند برای انجام معاملات به کارگزاری ها مراجعه کنند و بر این اساس راه های جایگزینی پیش روی سهامداران قرار داده شده تا بتواند از این طریق به معاملات ادامه دهند.

این مقام مسئول از کسب سود خالص ۸۲ میلیارد تومانی بورس تهران خبر داد و گفت: این رقم در طول سال ۹۷ معادل ۸۹ میلیارد تومان و طی مدت مشابه سال گذشته ۲۸ میلیارد تومان بوده است.همچنین ۳۳ درصد افزایش سرمایه ها از محل سود انباشته صورت گرفته است. میزان سود تخصیصی هر سهم در ۶ ماهه نخست سال گذشته معادل ۱۴۲ ریال بوده که در سال ۹۷ به ۴۴۶ ریال و در ۶ ماهه اول سال ۹۸ به ۴۱۰ ریال رسیده است.

صحرایی با بیان اینکه شرکت هایی که به بورس وارد شده اند مکلف به داشتن بازارگردان هستند، ادامه داد: نقد شوندگی در بازار سرمایه  فاصله معناداری به لحاظ اهمیت با سایر بازارها دارد و در واقع کارکرد اصلی بازار سرمایه فراهم آوردن ساز و کار هایی است که نقد شوندگی را افزایش دهد.شرکت ها ملزم به داشتن بازارگردان هستند و این موضوع به خصوص در مورد آن دسته از بنگاه هایی که در بازار اول حضور دارند، الزام بیشتری دارد.

وی گفت: یکی از بازارهای جذاب در سرمایه گذاری همچنان بورس تهران است و تنوع صنایع در این بورس به حد مطلوبی رسیده به نحوی که بیشترین درصد حضور صنایع مربوط به پتروشیمی ها و شرکت های شیمیایی است که ۲۲ درصد را به خود اختصاص می دهد. نوسان بازار سرمایه تابع اقتصاد کلان بوده و این امر نشان می دهد سرمایه گذاران دائم در حال تحلیل شرایط هستند و با تحلیل های تکنیکال و فاندامنتال نوسانات را پیش بینی و تحلیل می کنند.

مدیرعامل بورس تهران عنوان کرد: باید در این راستا کار فرهنگی صورت داد تا مردم رفتارهای هیجانی در بازار نداشته باشند. به سهامداران توصیه می شود دنباله رو فضای مجازی برای سرمایه گذاری نبوده و از دانش کافی برخوردار بوده یا دریافت اطلاعات را به معتمدان در بورس بسپارند. مردم باید از سبدگردان ها استفاده کرده تا بتوانند از نوسانات غیرعادی بازار که نتیجه رفتارهای هیجانی و تبعیت از سیگنال فروشی است به دور باشند.

صحرایی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۶ شرکت در بورس تهران عرضه اولیه شده اند، گفت: سرمایه‌گذاری کوثر وابسته به بنیاد شهید که کار پذیرش آن انجام شده به زودی درج نماد می‌شود و دو شرکت غذایی کوروش و شوینده پدیده شیمی غرب از زیر مجموعه‌های گلرنگ درآینده نزدیک عرضه اولیه می‌شوند.

وی درخصوص راه اندازی آتی سبد سهام در  سال ۹۷ نیز گفت: این ابزار با تصویب کمیته فقهی بورس راه اندازی شده و برای سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه جذاب بوده که تاکنون در چهار نماد، معاملات آن آغاز شده و تعداد نمادها در مجموع به ۷ رسیده است.

گفت وگو از مریم بهبودی

انتهای پیام