وزارت صنعت برای کنسانتره مس تعرفه صادراتی اعمال کرد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وزارت صنعت طی بخشنامه ای به بهانه افزایش قیمت سنگ آهن، کنسانتره و گنداله آهن در بازارهای جهانی و تامین نیاز فولادسازان داخلی، تعرفه صادراتی بر مواد معدنی و کنسانتره مس اعمال کرد که باعث حیرت کارشناسان شده زیرا کنسانتره مس ارتباطی با صنعت فولاد و کارخانه‌های وابسته ندارد.

بررسی‌ قیمت‌های جهانی نشان می‌دهد سنگ مس، روی، سرب، کروم و کنسانتره آنها که مشمول تعرفه صادراتی شده‌اند نه‌تنها افزایش قیمت نداشته‌اند بلکه با کاهش قیمت هم همراه بوده‌اند و کنسانتره حاصل از فرآینده تولید آنها که نیاز به سرمایه‌گذاری کافی دارد و اشتغالزا نیز است را نمی‌توان مصداق خام‌فروشی دانست.

عمده کنسانتره صادراتی توسط شرکت ملی مس صادر می‌شود و مازاد قابل توجهی در بازار داخلی وجود دارد و افزایش تعرفه بر کنسانتره مس به بهانه افزایش قیمت سنگ آهن فاقد توضیحات کارشناسی است و وزارت صنعت تاکنون توضیح روشنی ارائه نکرده است.

در دوره کاهش فروش نفت و نیاز به استفاده از منابع معدنی و جایگزین‌های پایدار برای تنظیم جریان ارز وارداتی، بخشنامه‌هایی که بدون توجه به جزئیات بازارهای مختلف صادر می‌شود بر صادرات اثر منفی دارد.

انتهای پیام