تحلیل تکنیکال شاخص و پیش بینی عدم کاهش نقدینگی / اقبال به چند گروه کوچک

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مینا یوسفی کارشناس و مدرس بازار سرمایه درباره آخرین وضعیت بازار و صنایع به بورس پرس اعلام کرد: در حالی انتظارها از شاخص افزایش یافته که در سناریو موج زمان بر 4 از 5 موجی 3 بزرگ ایمپالس صعودی را طی می کرد و به نظر با حمایت قوی ، اصلاح آن در عدد 300 هزار واحدی ابه پایان رسیده است.

انتظار می رود با محتمل بودن این سناریو ، یک ریز موج صعودی دیگر برای بازار رقم زده شود که در این صورت سهم های بنیادی و بزرگ تر شاخص ساز نیز باید همراهی کنند. لذا به نظر می رسد تحرکات اخیر بی دلیل نیست و با نمودار منطبق است . بنابراین،اکثر فعالان معتقدند شاخص بیشتر به فکر شکست مقاومت های مهم است تا حمایت های معتبر .

در این میان با توجه به عدم تحرک و نوسان قابل توجه در بازارهای موازی مسکن و ارز و طلا و پیش بینی آرام گرفتن نرخ ارز در چند ماه آتی و مقطعی بودن نوسان شدید دلار، پیش بینی می شود فعلا حجم نقدینگی بورس کاهش نیابد و ارزش معاملات بازار نشان می دهد این روزها ورود پول به بازار بیشتر هم شده و ریسک سیستماتیک خاصی هم متوجه بازار نیست.

طبق نمودار فوق ، پس از اصلاح های اخیر ، صنایع بزرگ پتروشیمی ، فلزی و پالایشی ، کف های حمایتی مطلوبی دارند و باید منتظر رشد سهم ها و شاخص با شیب ملایم بود تا اصلاح بازار. به علاوه افزایش تقاضا گروه بانکی رخ داده که هم ناشی از جو مثبت گروه و متاثر از اخبار مربوط به افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها است .

صنایع کوچک طی در یک ماه اخیر تکاپوی بیشتر داشته اند و برخی تک سهم ، بازدهی قابل توجه داده اند که می تواند چند دلیل از جمله افزایش نرخ حامل های انرژی باشد . مخصوصا تاثیر بر صنعت حمل و نقل و افزایش هزینه های شرکت های وابسته که باعث می شود تورم کالاهای مصرفی ادامه دار شود  و رشد آتی بازار سرمایه مانند این روزها بر دوش شاخص هم وزن و صنایع کوچکتر  و پایین دستی باشد.

نکته دیگر قابل توجه این است که با وجود اعلام دولت مبنی بر ادامه تخصیص دلار۴۲۰۰ تومانی ، همچنان برخی صنایع بورسی که از حذف این ارز منتفع می‌شوند با اقبال خریداران همراه  هستند . هرچند ممکن است بورس‌بازان با خطای پیش‌بینی مواجه باشند اما رفتار این روزها فعالان طبق تجربه اخیر، ادامه سیاست‌های غلط ارزی را برخلاف وعده برخی مقامات، امکان‌پذیر نمی‌دانند.

لذا گروه های کوچک دارویی که گزارش های مناسبی هم روانه می کنند به همراه صنایع لاستیک ، غذایی ، روغنی ، زراعت و سایر صنایع وابسته ، همچنان مورد توجه خواهند بود.

در گروه خودرو نیز ، تجدید ارزیابی دارایی ایران خودرو سایپا و زیرمجموعه ها همیشه داغ بوده و این روزها قطعه سازهای زیرمجموعه ، شارپ تر حرکت می کنند. چرا که طبق اعلام مسئولان ، افزایش قیمت بنزین موجب گرانی۱۰ تا ۱۵ درصدی قطعات خودرو و اقلام پرمصرف از جمله سرسیلندر، واشر سرسیلندر، دیسک صفحه کلاچ شده است .

انتهای پیام