رضایت رییس سازمان بورس از ارزش معاملات و زمان راه اندازی فروش تعهدی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شاپور محمدی در پنجمین همایش مالی اسلامی با موضوع بازار مالی اسلامی، رونق تولید، چالش ها و راهکارها گفت: خوشبختانه همه ابزارهای مالی اسلامی دنیا به جز یکی دو مورد که به زودی کلید می‌خورد را بطور عملیاتی داریم. متاسفانه در بعضی از کشورهای اسلامی این ابزارها صوری‌سازی شده که باید همچون گذشته از آن بپرهیزیم.

وی افزود: ۱۱۶ هزار میلیارد تومان ابزار مالی اسلامی (اوراق بدهی) در حال گردش است البته سهامی که در بازار سرمایه معامله می‌شود نیز اسلامی و  ارزش آن بالغ بر ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان است.

این مقام مسئول با بیان اینکه عملیات بازار باز از ابزارهای بسیار خوبی است که قرار است راه‌اندازی شود، گفت: بانک مرکزی می‌تواند از این طریق امکان قبض و بسط نقدینگی را در بازار داشته باشد.

محمدی با اظهار امیدواری به عملیاتی شدن فروش تعهدی سهام تا پایان سال گفت: کمیته فقهی با تغییراتی فروش تعهدی را طراحی کرده است. در بازار سرمایه پابه‌پای کشورهای دیگر روی ابزارهای جدید مالی اعم از صندوق در صندوق، تامین مالی جمعی و ... کار می‌کنیم.

وی گفت: در حال حاضر صندوق های متعددی داریم که اکنون متنوع شده و حجم آن گسترش یافته است به طوری که ارزش صندوق های بازار سرمایه ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است. در حوزه بازار پول هم با فعالیت شورای فقهی بانک مرکزی، شاهد گسترش فعالیت ها خواهیم بود.

انتهای پیام