هشدار پلیس فتا درباره کلاهبرداری باعنوان حراج جمعه سیاه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، رامین پاشایی با هشدار به طراحی درگاه‌ های جعلی حراج جمعه سیاه گفت: احتمالاً این روزها با آگهی‌ هایی با عناوین مختلف و مرتبط با حراجی بزرگ دوم و سوم آذرماه (بلک فرایدی) مواجه شده باشید،پیشنهادهای ویژه و تخفیف‌های باور نکردنی، سادگی در خرید، قابلیت‌های مقایسه کالا با کالاهای مشابه و ... از جمله مطالبی است که در فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی به آن پرداخته شده است.

وی ادامه داد: تبلیغات فریبنده ای در جهت ارائه خدمات و فروش کالا با قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت‌های واقعی و ارسال رایگان صورت می گیرد. این در حالی است که طی این سال ها استفاده از شیوه فروش بلک فرایدی به برخی از فروشنده‌ها کمک کرده تا بتوانند کالاهای قدیمی را به راحتی بفروشند.طراحی درگاه‌ های جعلی که در اصطلاح به آن فیشینگ گفته می‌شود در روزهای منتهی به بلک فرایدی از شیوه های مهم مجرمان سایبری است.

این مقام انتظامی افزود: افراد سودجو با سوءاستفاده از اعتماد هموطنان و با برپایی سایت‌های جعلی و تقلبی، اعتبار دیگر فروشگاه‌های اینترنتی که دارای فعالیتی سالم هستند را زیر سوال می برند و از مردم کلاهبرداری می کنند. این صفحات جعلی از نظر ظاهری کاملاً به درگاه اصلی شبیه بوده و به راحتی اعتماد کاربر را مبنی بر ورود اطلاعات بانکی جلب کرده و شماره کارت، رمز دوم، cvv2 و تاریخ انقضاء کارت بانکی را به سرقت برده و در فرصتی مناسب اقدام به برداشت غیر مجاز از حساب بانکی قربانی می‌ کند.

پاشایی با اشاره به اینکه تنها تفاوت سایت‌های اصلی با سایت‌های جعلی و فیشینگ شده در آدرس سایت است، گفت: آدرس این‌گونه سایت‌ها دارای تفاوتی بسیار ناچیز همانند کم و زیاد یا جابجا کردن حروف، حذف یا افزودن کاراکترهایی همچون(-)،(_)،(.) و... است. بنابراین همواره باید سعی شود آدرس توسط کاربر تایپ و از رفتن به لینک‌هایی که در کانال‌ها، گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌شود، خودداری شود.

انتهای پیام