اعتراض به مخالفت حرف وحدیث دار شستا با افزایش سرمایه ۹۸۷ درصدی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی اعلام برنامه اوایل ماه قبل مس باهنر برای افزایش سرمایه 987 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها ( از 112.5 میلیارد تومان به 1.2 هزار میلیارد تومان ) و سپس مخالفت اخیر سهامدار عمده و اصلی یعنی شستا ، نماد این شرکت بورسی تا 20 آذر بسته شد .

با این رویداد حرف و حدیت دار ، برخی از سهامداران و کارشناسان به این رویه معترض و اعلام کردند چنین تصمیماتی آن هم با وجود انتشار رسمی و از قبل اطلاعات مربوط به افزایش سرمایه در کدال  و سپس اعلام مخالفت مالک اصلی ، نتیجه ایی جز کاهش اعتماد افکار عمومی به بازارسرمایه ندارد و موجب بدبینی به "شستا"  و سازمان تامین اجتماعی خواهد شد که برای سال جاری و آینده ، برنامه های متعددی برای عرضه اولیه سهام زیرمجموعه ها در بازار سهام دارد. 

براساس این گزارش، در حالی تاکنون مدیران شستا در این مورد توضیحی نداده اند که روح اله بیستونی از سهامداران "فباهنر" و وکیل دادگستری به بورس پرس اعلام کرد: این شرکت بورسی، اول آبان سال جاری اقدام به انتشار پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه در کدال کرد .

به پیوست این اطلاعیه هم ، صورت جلسه تصویب افزایش سرمایه 987 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها با امضا تمام 5 عضو هیات مدیره به همراه گزارش توجیهی افزایش سرمایه به صورت رسمی منتشر و افشا شد. سپس 29 آبان اظهارنظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیئت مدیره در خصوص افزایش سرمایه در کدال منتشر می شود .

علاوه براین مس باهنر 3 آذر طی اطلاعیه ای با عنوان شفاف سازی در کدال اعلام می دارد "پیرو شایعات منتشر شده مبنی بر عدم موافقت سهامدار عمده با افزایش سرمایه به استحضار می رساند شایعات منتشر شده در بازار سرمایه مبنی بر عدم موافقت سهامدار عمده با انجام افزایش سرمایه شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها مورد تایید نیست و گزارش توجیهی افزایش سرمایه مورد تایید حسابرس مستقل قرار گرفته و مدارک لازم جهت اخذ تاییدیه به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده است" .

پس از این شفاف سازی 9 آذر اطلاعیه ای دیگر در سایت کدال منتشر می شود که در آن مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدر تامین خطاب به مدیر عامل شرکت صنایع مس شهید باهنر اعلام می دارد با عنایت به عدم موافقت شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) درخصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی لذا افزایش سرمایه ذکر شده نیز مورد موافقت شرکت سرمایه گذاری صدر تامین نیست .

در این میان در کمال تعجب ، تاریخ هر دو نامه فوق ، سوم آذر 98 بوده که با چندین روز تاخیر نامه دوم منتشر می شود !!

با این وصف از آنجایی که سهامدار عمده و کنترلی مس شهید باهنر ، سرمایه گذاری صدر تامین بوده و این شرکت نیز به صورت کنترلی در اختیار و مالکیت شستا است ، لذا ادعای این موضوع که سهامدار عمده موافق این افزایش سرمایه نبوده کاملا مردود است . چراکه امضای نماینده سهامدار عمده در صورت جلسه موجود بوده و موافقت را اعلام کرده اند و چنانچه به هر علتی با افزایش سرمایه شرکت مخالفتی داشتند، می توانستند از طریق نماینده ، اعلام و ابراز کنند.

ضمن اینکه مراحل طی افزایش سرمایه از این محل ، زمان بر بوده و عدم اطلاع سهامدار عمده از قصد و برنامه شرکت برای انجام افزایش سرمایه پذیرفتنی نیست. لذا ماجرای عجیبی در تجدید ارزیابی این شرکت رخ داده و از سازمان بورس انتظار بررسی و کنکاش می رود .

متن افزایش سرمایه و امضا 5 عضو هیات مدیره شرکت مس باهنر