سه هدف وزیرخارجه عمان به تهران و طرح یک احتمال

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس در پی سفر دیروز یوسف بن علوی به تهران و دیدار با مقامات مسئول، دنیای‌اقتصاد در گزارشی اعلام کرد: ابتکار صلح هرمز، مذاکرات صلح یمن و آخرین تحولات برجام سه محور این سفر است.

پیش‌تر عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه از سفر یک مقام خارجی به ایران خبر داده بود. از این‌رو این سفر در شرایط کنونی منطقه می‌تواند حائز پیام‌های مهمی باشد.

به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین محور سفر یوسف بن‌علوی جدا از روابط دوجانبه، موضوع ابتکار صلح هرمز است که در یک ماه اخیر به کانون رایزنی‌ها و گمانه‌زنی‌های منطقه‌ای تبدیل شده است.

دومین محور سفر وزیرخارجه عمان به تهران مذاکرات صلح یمن است که گفته می‌شود یک دور آن در مسقط پایتخت عمان برگزار شده است. مذاکراتی که بعد از توافق استکهلم (دولت مستعفی یمن و جنبش انصارالله در مذاکرات صلحی که ۱۳دسامبر سال گذشته (۲۲آذر ۹۷) در استکهلم پایتخت سوئد انجام شد به توافق‌هایی درباره استان‌های ساحلی الحدیده و تعز و تبادل اسرا دست یافتند اما این توافق‌ها با توجه به اختلاف‌های دو طرف بر سر جزئیات آن، اجرا نشده است) متوقف شده و به‌نظر می‌رسد با بن‌بستی که عربستان در یمن با آن مواجه شده، زمینه برای از سرگیری آن مجددا درحال فراهم شدن است.

سومین محوری که می‌تواند در سفر بن‌علوی به تهران مطرح شده باشد، آخرین تحولات برجام به‌خصوص کاهش تعهدات ایران و متعاقب آن مواضع آمریکا در این خصوص است.

در یک هفته اخیر مواضع غربی‌ها همزمان با بروز تحولات اعتراضی در ایران تندتر شده است. در همین خصوص یوسف بن‌علوی چهار آذر سفری به واشنگتن داشت و با مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا دیدار کرد. پمپئو ضمن عالی توصیف کردن دیدار با بن‌علوی در توییتر نوشت: از عمان به‌دلیل همکاری در موضوعات ضدتروریسم و مشارکت در اتحاد استراتژیک خاورمیانه سپاسگزار هستیم.

حامل پیام مهم از آمریکا؟

درخصوص اینکه وزیرخارجه عمان در سفر به تهران حامل پیامی از سوی آمریکا هست یا نیست،  طهمورث غلامی پژوهشگر ارشد مسائل آمریکا معتقد است: با شروع حوادث اخیر ایران، وزیرخارجه آمریکا مواضع تندی اتخاذ کرد و تحلیل مواضع آنها گویای این واقعیت است که از اعتراضات و گسترش آن راضی هستند.

از طرفی پمپئو چند جلسه با ترامپ برگزار کرد که خروجی آن پیام توییتری تند ترامپ بود که جمهوری اسلامی را نظامی بی‌ثبات و متزلزل تفسیر کرد. پس بسیار بعید به نظر می‌رسد در چنین شرایطی، آمریکا به ایران پیام مذاکره از طریق وزیرخارجه عمان بفرستد. با توجه به اقدامات درون برجامی ایران، حتی ممکن است وزیرخارجه عمان حامل پیام تهدید آمریکا باشد تا مذاکره و گفت‌وگو.

بنابراین با توجه به تحولات اخیر باید منتظر ماند و دید که نتایج سفر یوسف بن‌علوی به تهران می‌تواند به خروج از بن‌بست در این سه محور کمک کند و زمینه را برای کاهش تنش و گفت‌وگوهای صلح فراهم کند یا خیر !

انتهای پیام