اتهام‌ تند و تیز رئیس اسبق مجلس عراق به ایران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اسامة النجیفی ایران را به دخالت در امور داخلی عراق متهم کرد و به دو رسانه‌ العربیه و الحدث گفت: کار ایران در عراق دیگر تمام شده است. تهران به دنبال ایجاد امپراطوری در منطقه است و این چیزی است که در عراق، لبنان و یمن شکست می‌خورد.

وی افزود: نفوذ ایران در عراق حتی اگر هم برای مدتی به طول انجامد، پایان خواهد یافت. ملت عراق مخالف سیطره ایران بر این کشور و دخالت در امور داخلی‌ هستند.در صورت پافشاری گروه‌های سیاسی بر عدم تغییر در کشور، عراق به ناکجاآباد می‌رود. تظاهرات‌ از بستر رنج و دخالت خارجی خارج شده و این ساده است.

النجیفی نخست وزیر عراق را هم متهم کرد و گفت: وی در کشته شدن تظاهرات‌کنندگان نقش داشته و کشور به دست کسانی دیگر اداره می‌شود. عادل عبدالمهدی شخصیتی بدون اراده و قدرت در اداره مستقیم امور کشور بود و به همین دلیل قدرت را به بازیگرانی غیردولتی محول کرده بود.

بنابراین گزارش، النجیفی از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ رئیس مجلس عراق و اخیرا در دوره نخست‌وزیری حیدر العبادی نیز معاون دوم بود. اثیل النجیفی استاندار وقت نینوی که به خارج از عراق رفته و متهم به همکاری با داعش در سقوط شهر موصل است، برادر وی است.

اعتراضات در عراق از دو ماه پیش آغاز شده و هر چند نخست‌وزیر اخیرا استعفا را تقدیم مجلس کرده اما اعتراضات خیابانی که تاکنون سبب جان باختن دهها نفر و وارد آمدن خسارت هنگفت به دولت شده، ادامه دارد.

انتهای پیام