نکات جالب معاملات بورس ، چهار نوع سرمایه‌گذار ، تنور داغ سهام یک صنعت و...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی صالحی‌ نجف‌آبادی درباره آخرین وضعیت بازار سهام و چند نکته مهم از معاملات دیروز در دنیای اقتصاد اعلام کرد :  شاخص دیروز گذشته پس از پشت‌سر گذاشتن روند رفت و برگشتی با ثبت رشد ۱۵۲۴ واحدی در عدد ۳۲۰ هزار و ۱۹۴ واحدی متوقف شد.

افزایش چشمگیر ارزش معاملات و عبور داد و ستدهای خرد از مرز دو هزار میلیارد تومان ، تحت‌تاثیر تقابل نظرهای متفاوت و بعضا متضاد اهالی بورس را شاید بتوان مهم‌ترین نکته معاملات دیروز دانست.

چهار نوع سرمایه‌گذار با الگوهای رفتاری مختلف

در تحلیل افزایش ارزش معاملات روزانه ، حضور فعال چهار دسته از سرمایه‌گذاران با الگوهای رفتاری مختلف به چشم می‌آید.

گروه اول سرمایه‌گذاران تازه‌واردی هستند که پس از رونق دوباره بورس به این بخش متمایل شده‌اند و شلوغی مجدد کارگزاری‌ها برای گرفتن کد بورسی این حضور را تایید می‌کند.

گروه دوم افرادی هستند که با تکیه بر ارزش معاملات در نمادهای خاص اقدام به خرید می‌کنند و در روزهای گذشته حضور پررنگ این سبک از سرمایه‌ها را در دادوستدهای روزانه شاهد بوده‌ایم.

گروه سوم را نوسان‌گیرهای روزانه تشکیل می‌دهند که با توجه به نوسان روزانه زیاد قیمت سهام بستر مناسبی برای فعالیت این دسته فراهم شده است.

گروه چهارم نیز سرمایه‌گذاران محتاطی هستند که بیش از بازدهی بر ریسک سهام متمرکز هستند و سهام آنها در روزهای اخیر نیز با رشد قیمتی مواجه بوده است.

خالص تغییر مالکیت بین سهامداران حقیقی و حقوقی نیز حاکی از یک تعادل نسبی است. موضوعی که در روزهای صعودی و پرشتاب بازار سهام عمدتا برتری خرید سرمایه‌گذاران حقیقی در مقیاس معناداری را نشان می‌داد، دیروز خالص تغییر مالکیت ۶. ۱۰ میلیارد تومانی سهام از سهامداران حقوقی به حقیقی را به ثبت رساند.

سیگنال تغییر ذائقه سرمایه‌گذاران با افزایش شاخص کل به شاخص هم وزن

یکی دیگر از نکات با اهمیت دیروز، رشد بیشتر شاخص کل از شاخص هم‌وزن بود که می‌تواند سیگنال تغییر ذائقه سرمایه‌گذاران به حساب آمده که ۲۷ آبان بی‌سابقه بود اما دست به دست شدن زیاد سهام با رویکردهای متفاوت سرمایه‌گذاران در نمادهای کوچک و متوسط نیز مترصد تعیین جهت در روزهای آتی‌ است و باید دید کدام نگاه در ادامه به‌عنوان نگاه غالب، تاثیرگذار خواهد بود.

این موضوع به‌شدت تحت‌تاثیر سیاست‌های دولت درخصوص حذف یا تداوم تزریق ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای ضروری اعم از مواد اولیه دارویی‌ها و نهاده‌های کشاورزی و دامی در بودجه سال ۹۹ است و فعالان بازار سرمایه منتظر تعیین تکلیف نهایی در گزارش‌های اولیه بودجه سال آینده هستند.

میل سرمایه‌گذاران به خرید سهام پرشتاب در روندهای صعودی که بیش از هر چیز متکی بر جریان قدرتمند نقدینگی ا‌ست در صورت تغییر جریان نقدینگی و بازگشت مسیر از روند افزایشی به روند اصلاحی ، می‌تواند مسیر پرشتابی را این‌بار در مسیر نزولی در پی داشته باشد. این میل بیش از هرچیز به تمرکز معامله‌گران بورسی بر بازدهی و کم‌رنگ شدن نقش ریسک در معادلات آنها مربوط می‌شود. امری که می‌تواند در میان‌مدت و با آشکار شدن نشانه‌های اصلاحی و تعدیل قیمت‌ها به تغییر نگاه و ریزش‌های زیاد منجر شود.

از اتفاق‌های جالب‌توجه و خاص دیروز، نوسان‌های زیاد قیمت سهام گوناگون بود و  هیجان منفی میانه‌های بازار که به عرضه صف‌های خرید و ریزش‌های سنگین در برخی نمادها انجامید، نوسان از محدوده سقف روزانه به کف قیمتی را نشان می‌دهد.

تنور داغ سهام دارویی

از سوی دیگر در برخی از سهم‌ها ، روند معکوس از صف فروش به صف خرید رخ داد. در میان بیش از۳۲۰ نماد بورسی، ۲۸ نماد سقف و کف قیمت روزانه را لمس کردند. حضور ۱۰ نماد دارویی در میان این ۲۸ نماد و ثبت ارزش معاملات ۳۲۸ میلیارد تومانی در این صنعت حاکی از داغ بودن تنور داد و ستدهای نمادهای دارویی و بیشترین میزان تقابل خریداران و فروشندگان با رویکردهای متفاوت در این صنعت است.

اگر بازه نوسان روزانه قیمت را ۵ درصد و بالاتر در نظر گرفته شود ، ۲۲۳ نماد بورسی ( شامل ۶۸ درصد) در این محدوده تغییرات قیمت قرار می‌گیرند که نشان‌دهنده میزان تلاطم بورس در معاملات روز گذشته است.

اثر افزایش دلار بر عرضه و تقاضای بورس کالا

با شروع روند رو به رشد نرخ دلار در بازار آزاد و عبور از سقف‌ چندماهه طی روزهای گذشته، شاهد تقویت تقاضا در بازارها بودیم که برای استناد بیشتر می‌توان بر تقویت تقاضا و رشد خزنده قیمت‌ها در بورس کالا تمرکز کرد. 

رشد قیمت محصولات فولادی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی تحت‌تاثیر برتری تقاضا بر عرضه در بورس کالا میل خریداران و انتظارات تورمی آنها را نشان می‌دهد که منشا آن نیز در تحولات بنزینی و رشد نرخ دلار بوده و این موضوع می‌تواند در آینده با وارد شدن متغیرهای بیشتر به تعدیل چشم‌انداز فعلی بینجامد اما موردی فعلی ، افزایش محسوس خریداران محصولات کالایی در صنایع مختلف در بورس کالا است.

دیروز و در ادامه این روند، ورق فولادی که عموما در قیمت‌های پایه مورد داد و ستد قرار می‌گرفت و کمترین واکنش‌ها را به تحولات اخیر نشان داده بود، جهش میانگین قیمت پایانی نسبت به قیمت پایه را تجربه کرد. ورق گرم B فولادمبارکه با تحویل ۳۰ بهمن ۹۸ رشد قیمت ۲۸ درصدی را نسبت به قیمت پایه به ثبت رساند.

علاوه بر این، قیمت فروش این محصول به‌صورت نقدی با تحویل سه‌شنبه هفته‌جاری نیز روند عجیبی داشت و با قیمت بالاتری از قیمت سلف دو ماه آینده به فروش رسید که از نوعی هیجان و رقابت بر سر خرید هرچه سریع‌تر خبر می‌دهد و از سوی دیگر نشان از سبقت قیمت نقدی از قیمت آتی (backwardation) خبر می‌دهد که بیانگر انتظارات افزایشی قیمت در آینده‌است.

قیمت‌ این محصول فولادی که به محدوده ۵ هزار تومان نزدیک شد با قیمت فروش ماه‌های نخست سال فاصله دارد که بیشتر تحت‌تاثیر ریزش قیمت‌های منطقه‌ای فولاد در ماه‌های گذشته‌است.

دهمین روز حضور پررنگ حقیقی‌ها

دیروز معامله‌گران حقیقی بورس تهران مالکیت سهام را برای دهمین روز متوالی به نام خود تغییر دادند و  با وجود غلبه هیجان و شکل‌گیری موج عرضه از سوی فعالان خرد، حدود ۱۰ میلیارد تومان از کل سهام بورسی از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد سهامداران حقیقی منتقل شد .

به این ترتیب، برآیند ۱۰ روز حضور فعال و موثر سهامداران خرد در سمت خرید، به تغییر مالکیت ۷۶۰ میلیارد تومانی سهام به نام این گروه از فعالان بازار ختم شود.

بخش عمده تحرکات متقاضیان حقیقی طی روز گذشته در غول‌های گروه فلزات رقم خورد. سهامداران حقیقی دیروز ۳۱ میلیارد تومان از کل سهام فلزات را به مالکیت خود درآوردند. پتروشیمی‌ها و ساختمانی‌ها جزو اولویت‌های بعدی این طیف از سهامداران در یازدهمین رشد متوالی شاخص کل بود. در مجموع، سهامداران حقیقی طی روز گذشته در خرید سهام ۱۶ صنعت بورسی  دست بالا را داشتند. ثبت خریدهای سنگین در دو نماد ملی مس ایران و فولادمبارکه اصفهان بیشترین نقش را در پایداری جریان تغییر مالکیت به سمت حقیقی‌ها داشت. این اتفاق درحالی افتاد که سهام گروه‌های خودرو و بانک در کانون خروج سهامداران حقیقی قرار گرفتند.

انتهای پیام