اثر مثبت خرید یک نیروگاه بر سود "وهور" + عرضه اولیه دو زیرمجموعه در سال 99

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسنعلی تقی زاده طی نشستی خبری درخصوص اثر مثبت خرید 99.58 درصد از سهام نیروگاه سبز منجیل بر سود هر سهم "وهور" گفت: این شرکت اسفند سال 96 با هدف ترمیم و افزایش EPS شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور از طریق مزایده و انعقاد قرارداد با سازمان خصوصی سازی خریداری شد.

وی با توجه به حمایت ویژه دولت از نیروگاه های تجدید پذیر افزود: قیمت فروش هر کیلو وات ساعت انرژی برق در نیروگاه سبز منجیل بالغ بر 340 تومان است که با اعمال ضرایب تعدیل که ترکیبی از افزایش نرخ ارز و شاخص تورم بشمار می آید به 600 تومان در هر کیلو وات ساعت می رسد. این در حالی است که به عنوان مثال قیمت فروش هر کیلو وات ساعت در نیروگاه بادی منجیل 60 تومان است که با اعمال 15 تا 20 درصد هزینه سوخت، قیمت فروش انرژی به 40 تا 45 تومان در هر کیلو وات ساعت می رسد.

سود قابل توجه نیروگاه سبز منجیل برای "وهور"

این مقام مسئول ادامه داد: نیروگاه سبز منجیل دارای تونل بادی 800 هکتاری به ارزش بیش از هزار میلیارد تومان و ظرفیت اسمی 92 مگاواتی است که سال 96 به میزان 38 مگاوات از این ظرفیت در مدار بود اما با تعمیرات صورت گرفته این ظرفیت به 80 مگاوات رسیده و فعال است. امکان سنجی نصب 150 تا 200 مگاوات توربین باد جدید با استفاده از ظرفیت تونل باد شروع  و طرح FS تهیه شده و در حال ورود به مرحله اجرایی است که می تواند سود قابل توجهی را برای "وهور" ایجاد کند.

اثر کسب سود خالص نیروگاه منجیل بر دو برابری درآمد "وهور"

تقی زاده گفت:  قرارداد نیروگاه منجیل 20 ساله منعقد شده و پرداخت اقساط به سازمان خصوصی سازی طی دوره 10 ساله با سود 10 درصدی صورت می گیرد که تاکنون سه قسط  از محل مطالبات سه نیروگاه گیلان، سیرجان و ارومیه پرداخت شده است. باتوجه به اینکه این قرارداد تضمینی در بودجه دیده نشده و پس از آن منعقد شد بر اثر خرید این نیروگاه و پیش بینی کسب 100 میلیارد تومان سود خالص برای دوره مالی جاری، انتظار می رود درآمد سال مالی منتهی به آذر 98 "وهور" بالغ بر دو برابر افزایش یابد و از 177 به 350 ریال برای هر سهم برسد.

سهم "وهور" از سود تقسیمی 4 زیرمجموعه

وی با اشاره به مالکیت 23 درصدی امید تابان هور در نیروگاه 1305 مگاواتی گیلان نیز گفت: از این نیروگاه 32 میلیارد تومان، نیروگاه ارومیه 20 میلیارد تومان، نیروگاه سیرجان 8 میلیارد تومان و نیروگاه سمنان 8 میلیارد تومان سود تقسیمی در سال مالی 98 نصیب "وهور" (جمعاً 68 میلیارد تومان) شده است. در نیروگاه های تجدید پذیر ضریب بومی سازی محاسبه نشده و بر اساس بخشنامه وزارت نیرو توربین های بادی که بخشی از تجهیزات آنها داخلی است صفر تا 30 درصد ضریب افزایشی می گیرند. باتوجه به اینکه عمده توربین های نیروگاه سبز منجیل ساخت شرکت صبا جهاد است مکاتبات برای اعمال ضریب بومی سازی انجام شده که با تشکیل کمیته و اعمال نظر ، شفاف سازی های لازم در کدال اعلام خواهد شد.

وصول مطالبات

مدیرعامل مدیریت انرژی امید تابان هور در خصوص وصول مطالبات گفت: این شرکت برای وصول مطالبات با مشکل روبرو نبوده و در نیروگاه های تجدید پذیر از محل عوارض برق پرداخت می شود. در واقع پول نیروگاه منجیل با ارسال و تایید صورتحساب در کمتر از یک ماه پرداخت می شود. محل درآمد دیگری که برای این نیروگاه دیده شده درآمد مازاد 14 تومانی به ازای هرکیلو وات ساعت انرژی از تزریق برق به خطوط توزیع است که 30 درصد از ظرفیت 80 مگاواتی به خطوط توزیع وصل می شود.

امکان صادرات برق در نیروگاه سبز منجیل

تقی زاده با اشاره به مقاومت وزارت نیرو در برابر بخش خصوصی جهت صادرات برق، علت این امر را سود مطلوب حاصل از صادرات خواند و گفت: اخیرا بخشنامه ای در مورد نیروگاه های تجدید پذیر صادر شده مبنی بر اینکه قادر هستند تمام یا بخشی از انرژی خود را صادر کنند که در مورد نیروگاه سبز منجیل رایزنی ها برای پیدا کردن مشتری خارجی و صادرات برق در دستور کار وجود دارد.

برآورد افزایش 20 درصدی درآمد "وهور" و اثر سود 200 میلیاردی

وی با برآورد افزایش 20 درصدی درآمد "وهور" طی سال مالی 99 گفت: همچنین پیش بینی شده براساس بودجه سال آینده نیروگاه هریس بالغ بر 200 میلیارد تومان سود کسب کند که با توجه به مالکیت تابان هور از این شرکت، 50 میلیارد تومان عاید شده  می تواند 125 ریال EPS را افزایش دهد.

عرضه اولیه 5 تا 10 درصدی سهام دو زیرمجموعه در بورس و فرابورس

این مقام مسئول از ورود دو نیروگاه گیلان و سبز منجیل به بورس و فرابورس خبر داد و گفت: نیروگاه گیلان یک بار پذیرش شده بود که به علت اختلاف سهامداران، عرضه اولیه سهام آن به تعویق افتاد اما در حال حاضر دو سهامدار دیگر جایگزین یکی از سهامداران برای واگذاری سهام شدند.

تقی زاده درخصوص میزان واگذاری سهام این دو شرکت به بورس پرس گفت: در توافق قبلی میزان عرضه 5 درصد برای نیروگاه گیلان در نظر گرفته شده بود و احتمالا 5 تا 10 درصد سهام این دو نیروگاه در بورس یا فرابورس طی سال آینده عرضه خواهد شد.

تامین برخی تجهیزات از شرکت ایتالیایی

وی در پاسخ به سوال دیگر بورس پرس مبنی بر اینکه آیا اقداماتی برای بومی سازی تجهیزات نیروگاهی خارجی صورت گرفته و در صورت برخورد با مشکل باتوجه به اعمال تحریم ها خرید قطعات و نقل و انتقال پول به چه نحوی انجام می شود؟ گفت: تجهیزات توربین های بادی و ژنراتور آنها توسط دو شرکت صبا جهاد و مپنا تهیه می شود اما بخشی از تجهیزات خواه ناخواه باید از خارج تامین شود که با تجربه 20 ماه اخیر در نیروگاه سبز منجیل ، قطعات از شرکت ایتالیایی آنسالدو و در صورت نقل و انتقال پول،خریداری می شود. بومی سازی بخش بیشتری از تجهیزات در دستور کار نیست و اساسا سرمایه گذار تجهیزات بوده و سازنده آن نیستیم.

واگذاری سهام برخی زیرمجموعه ها و امکان سنجی خرید چند نیروگاه

تقی زاده از سیاست هیات مدیره مبنی بر برنامه کاهش سرمایه گذاری ها در نیروگاه های سوخت فسیلی و افزایش سهم در نیروگاه های تجدید پذیر خبر داد و گفت: درصدد واگذاری برخی از سهام شرکت های زیرمجموعه بوده تا از محل آن دو نیروگاه 50 مگاواتی بادی در خواف و سیستان و بلوچستان ، نیروگاه زمین گرمایی سهند و نیروگاه 10 تا 20 مگاواتی CHB خریداری شود. این برنامه فعلا در مرحله امکان سنجی قرار دارد . همچنین توافق اولیه برای خرید نیروگاه CHB با شرکت پترو امید آسیا (زیرمجموعه سرمایه گذاری امید که در حوزه ساخت مخازن ذخیره استراتژیک نفت فعالیت دارد) صورت گرفته که سرمایه گذاری ها توسط "وهور" و این شرکت قرارداد خرید تضمینی برق را انجام دهدو نرخ فروش برای هر کیلو وات ساعت ارزی محاسبه شود.

انتهای پیام