گزارش ۶ ماهه بانک ملت حسابرسی شد/ پیش بینی نرخ سود تسهیلات و مطالبات

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک ملت که با سرمایه 5 هزار میلیارد تومانی در بازار اول بورس حضور دارد از انتشار صورت های مالی حسابرسی شده تلفیقی نیمه نخست سال جاری خبر داد.

براین اساس، "وبملت" در دوره 6 ماهه به ازای هرسهم 307 ریال سود محقق کرده که نسبت به گزارش 6 ماهه حسابرسی نشده تغییری نداشته است.این بانک در عملکرد واقعی 6 ماهه 1.5 هزار میلیارد تومان سود خالص محقق کرده است.

طبق بررسی ها در گزارش تفسیری مدیریت، بانک در پایان شهریورماه 98 دارای 1447 شعبه است که شامل 1434 شعبه در داخل، 9 شعبه در مناطق آزاد و 4 شعبه در خارج است.

ارزش هر سهم بانک ملت از ابتدای سال 98 تا پایان معاملات روز 29 آبان ماه با رشد 89 درصدی مواجه شده و از 2883 به 5456 ریال رسیده است. داد و ستد سهامداران بر روی سهام بانک ملت به عنوان یکی از پر طرفدارترین سهم ها در تالار شیشه ای بورس تهران باعث شده تاثیر مستقیم بر رشد شاخص کل بورس تهران داشته باشد.

ارزش روز بازار بانک ملت در سال 97 و 98

افزایش سرمایه بانک از 5 به 13 هزار میلیارد تومان که از محل سایر اندوخته ها/ تفاوت ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی است در جلسه 8 مهرماه مورد تصویب هیأت مدیره قرار گرفته و اقدامات لازم جهت این امر در حال پیگیری است. همچنین افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت نیز به تصویب هیات مدیره بانک رسیده در دستور کار قرار دارد.

سود پرداختی به سپرده‌های سرمایه‌گذاری که منجر به کاهش هزینه‌های بانکی است به میزان 10 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش داشته است که ناشی از کاهش نرخ موثر سپرده‌های هزینه زا به میزان 1.09 واحد است. نرخ موثر سود تسهیلات در سال 97 معادل 15.96 درصد بوده در حالی که این نرخ در پایان سال 98 با توجه به پیش‌بینی رشد تسهیلات اعطایی معادل سال قبل پیش بینی شده است. علت اصلی این موضوع به رعایت آیین نامه جدید نحوه شناسایی درآمدها توسط بانک مرکزی و تغییر در رویه شناسایی سود مطالبات از دولت است.

برآورد بانک از تغییرات در نرخ سود تسهیلات اعطایی در دوره 12 ماهه سال جاری: با توجه به بخشنامه های نظارتی بانک مرکزی، تغییر محسوسی در نرخ سود تسهیلات مورد انتظار نبوده و ادامه روند گذشته پیش بینی می شود.

برآورد از تغییرات در مانده تسهیلات: در این دوره با توجه به حجم منابع پیش‌بینی شده رشد مورد انتظار متوسط مصارف نقدی سال جاری نسبت به میانگین سال گذشته به میزان 28.7 درصد برآورد می شود.

برآورد بانک از تغییرات در مانده ذخیره مطالبات مشکوک الوصول: نسبت مطالبات مشکوک الوصول به تسهیلات یکی از مهمترین شاخص های مدیریت ذخیره مطالبات مشکوک الوصول است. با توجه به رشد مورد انتظار تسهیلات به میزان 28.6 درصد مدیریت و کاهش هزینه های این بخش به شدت مورد توجه است.

انتهای پیام