توضیحات روحانی درباره لایحه بودجه ۹۹ و رشد شرکت های بورسی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسن روحانی که برای تقدیم لایحه بودجه سال ۹۹ در مجلس حضور یافته، اعلام کرد: در سخت ترین شرایط تحریم و طی 9 ماهه گذشته بودجه های جاری و 34 هزارمیلیارد تومان از بودجه عمرانی پرداخت شده است. طرح های مهم مد نظر دولت تا پایان سال افتتاح می شود.

قدم های بزرگی برداشتیم و از اسفند 97 تقریبا اقتصاد ایران مسیر درستی در پیش گرفت. در اردیبهشت ماه آثار مثبت در شاخص های کلان خود را نشان داد و تورم افت کرد. امید می رود رشد اقتصادی که سال قبل منفی بود در سال جاری مثبت باشد و شرایط ادامه این راه است.

در صنایع بورسی رشد تولید و فروش وجود داشته است. همه استان ها در مسیر رشداقتصادی هستند و فقط در آب وبرق 33 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح می شود. برای اولین بار در پارس جنوبی تولید از قطر افزایش یافت و در میادین نفتی از 70 هزار به  370 هزار رسیده است. حرکت مثبت بوده و کمبود ساخت مسکن و 180 هزار واحد را در طول یکی دو هفته قبل آغاز کرده برای اجرا و عملیات و 400 هزار واحد دیگر اجرایی و عملیاتی می شود.

برخلاف انچه آمریکایی ها فکر می کردند مسیر درستی را طی می کنیم. در بودجه 99 چند موضوع مهم است . سال آینده بودجه استقامت در برابر تحریم است. علی رغم تحریم کشور را اداره می کنیم. تقریبا بودجه سال 99 خیلی به نفت اتکا ندارد و درآمد نفت و گاز با  بودجه عمرانی مساوی است. بودجه عمرانی جلوتر و 70 هزار میلیارد تومان است.

همه طرح های بزرگ اجرا و عملیاتی می شود. تحول بزرگی در بخش کشاورزی داریم. خودکفایی در بخش غذایی 82 درصد می شود در صنعت ریل هم حرکات خوبی داریم.

راه آهن رشت به بندر انزلی و چابهار به زاهدان به ثمر می رسد. در زمینه انرژی خودکفا هستیم و در زمستان گاز صادر می کنیم. در بنزین و گازوئیل صادرات داریم و تولید بنزین در سال 98 به 110 میلیون لیتر می رسد.

طرح تحول سلامت ادامه می یابد. مسئله مهم قدرت خرید مردم است، می دانیم در شرایط تحریم هستیم و مردم در سختی هستند.قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده، تلاش می شود سختی معیشت مردم را کاهش دهیم. در سال جاری به کالاهای اساسی دلار 4200 تومانی اختصاص دادیم که برای سال 99 بازهم برای کالاهای اساسی دلار 4200 تومانی خواهیم داشت.

بحث های فراوانی کردیم ارز چند نرخی فساد آور است. کالاهای غیراساسی با ارز نیمایی 8500 تومانی مدنظر خواهد بود.مبنای بودجه بر ادامه تحریم است. روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و غیرهمسایه در ماه های اخیر روند بهتری را طی می کند . صادرات رونق بیشتری خواهد یافت.