برنامه های جاری و آینده "مبین " و افزایش حاشیه سود از ۵۰ به ۶۵ درصد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علیرضا شمیم در جریان بازدید خبرنگاران از چند زیرمجموعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در عسلویه در خصوص شرکت 1.42 هزار میلیارد تومانی مبین انرژی خلیج فارس ( پتروشیمی مبین سابق)  اظهار داشت: عملیات اجرایی این شرکت در سال ۸۱ با دو میلیارد دلار سرمایه گذاری در سال ۸۱ برای تولید خدمات جانبی مورد نیاز پتروشیمی های منطقه پارس جنوبی و تامین آب، برق، بخار، اکسیژن،نیتروژن و هوای فشرده پتروشیمی های منطقه و تصفیه پساب های صنعتی آنها آغاز و در سال ۸۵ به بهره برداری رسید.

وی افزود: تا قبل از دهه ۸۰ ، تمام پتروشیمی ها واحد یوتیلیتی داشتند اما کاهش محصولات پتروشیمی در عسلویه و ماهشهر باعث راه اندازی واحد یوتیلیتی در پتروشیمی مبین سابق و پتروشیمی عسلویه شد و توانست چالش با مصرف کنندگان یوتیلیتی را متمرکز حل کند.

این مقام مسئول ادامه داد: شرکت هایی که "مبین" تامین کننده یوتیلیتی است با ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار و حاشیه سود ۷۰ تا ۸۰ درصدی تولید را انجام می دهند و اگر اقدام به احداث واحد یوتیلیتی می کردند با این اعداد و ارقام مناسب نمی شد.

شمیم با اشاره به چالش تعیین قیمت های به روز در واحدهای یوتیلیتی گفت: طی دو سال اخیر با پیگیری های صورت گرفته ، دستورالعمل قیمت گذاری سالانه از طرف شورای رقابت ابلاغ شد که قیمت را از روش حسابداری مدرن با عنوان روش منصفانه تعیین می کنند.براین اساس فرمول قیمت یوتیلیتی با حاشیه سود مطلوب محاسبه می شود.

وی ادامه داد: حاشیه سود "مبین" در یوتیلیتی از سال ۹۴ بالغ بر ۵۲ درصد بوده وبه بیش از ۶۵ درصد رسیده است. ارزش اعطایی مبین به مشتری تداوم تولید است که در قالب قرارداد 25 ساله ارائه می شود. ارزش قابل ارائه دیگر این شرکت به سهامدار، توسعه بازار است. در این راستا برای تداوم ۱۰۰ درصدی، پروژه هایی از جمله آب شیرین کن هفتم تعریف شده و تا ماه آینده عملیات پیش راه اندازی آن آغاز و در مدار قرار می گیرد.

مدیرعامل مبین انرژی خلیج فارس درمورد واحد پساب این شرکت هم توضیح داد: تمام آبهای استحصال شده از تصفیه پساب‌ها که بالغ بر ۵۰۰ متر مکعب بر ساعت است یا به دریا می‌ریزد و یا برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود که در پروژه جدیدی که برای این موضوع تعریف شد و اکنون ۷۰ درصد پیشرفت دارد این آب تبدیل به آب شیرین می‌شود.

شمیم ادامه داد: بزرگترین معضل این شرکت لوله‌های GRP واحد آبگیر  است که از زمان نصب تاکنون هزاران میلیارد تومان به صنعت پتروشیمی ضرر زده که برای حل این موضوع جایگزینی لوله فلزی به جای GRP در نظر گرفته شده‌است. مناقصه اول این پروژه به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان برگزار و از اواخر ماه جاری عملیات اجرایی آن آغاز و طبق برنامه زمانبندی طی ۶ ماه انجام می شود و پتروشیمی‌های پردیس، زاگرس، مبین،نوری و پارس دیگر قطعی آب نخواهند داشت.

وی افزود: مطالعات فاز دوم این پروژه برای شرکت های جم و آریاساسول به انجام رسیده و پیش بینی می شود ظرف یک ماه آینده پیمانکار اجرای انتخاب و قبل از پایان سال ۹۹ عملیات اجرایی آن به اتمام برسد.

شمیم از خرید ۱۰۰ درصد سهام پتروشیمی آپادانا توسط مبین خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از آپادانا تا سال ۱۴۰۱ با قیمت فعلی متانول، ۱۵۰۰ میلیارد تومان به سود سالانه ۲۸۰۰ میلیارد تومانی مبین اضافه می‌شود.

انتهای پیام