جزئیاتی تازه از تبادل سلیمانی و ژیو وانگ و نقش چند پیدا و پنهان ایرانی و آمریکایی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایران، رابین رایت روزنامه‌نگار آمریکایی جزئیاتی از ماجرای تبادل زندانیان ایرانی و آمریکا را در نیویورکر منتشر و اعلام کرد: برایان هوک نماینده ویژه امریکا در امور ایران، مخالف مبادله مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی با ژیو وانگ دانشجوی امریکایی بود ولی وقتی متوجه شده این مبادله به هر صورت انجام خواهد شد، خود را همراه این تصمیم کرد. اما سؤال این است که اگر هوک در جریان مذاکره برای این مبادله نبود، چه کسی این مبادله را انجام داده است؟

جیم اسلاتری نماینده سابق کانزاس در کنگره در این میان نقشی اساسی ایفا کرد. وی کسی است که قبلا" برای حضور در کنفرانس گفت‌وگوی ادیان به ایران سفر کرده بود و به خوبی محمدجواد ظریف و مجید تخت روانچی (که فارغ‌التحصیل دانشگاه کانزاس آمریکا است) می‌شناخت .

علاوه بر اسلاتری و وکیل خانواده وانگ، بیل ریچاردسون سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد نیز وارد این ماجرا شد و در پس پرده ، مذاکراتی با مقامات کاخ سفید، وزارت دادگستری، وزارت خارجه و وکلای دو زندانی آغاز کرد.

همه این تلاش‌ها به یک نقطه عطف نیاز داشت و آن هم سخنرانی ظریف در جوامع آسیایی در نیویورک بود که به صراحت گفت: بیایید مبادله زندانی‌ها را انجام بدهیم.

در ملاقات اسلاتری با ظریف، جزئیات مبادله‌ای مورد بحث قرار گرفت و بنا شد این مبادله شامل سلیمانی و وانگ باشد. خوش شانسی هم این بود که اوبرایان ، جانشین جان بولتون در سمت مشاور امنیت ملی دولت ترامپ شده بود و پیش‌تر مذاکره کننده ارشد در گروگانگیری وزارت خارجه امریکا بود و آمدن وی ، همکاری دولت با مذاکره کنندگان را تسهیل کرد.

با این وجود ، نه ریچاردسون و نه اسلاتری (که مهم‌ترین افراد از آمریکا در انجام این مبادله بودند) هیچ گاه از زمان مبادله و مکان آن مطلع نشدند و بدین ترتیب بود که مبادله به جای قطر در سوئیس انجام شد.

مشخص نیست در آخرین لحظات چه کسی از دولت آمریکا با مقامات ایرانی مذاکره کرد اما آنچه مشخص است اینکه دولت آمریکا نمی‌خواست اعتبار این اقدام را به افرادی خارج از دولت بدهد .

انتهای پیام