دلایل واقعی بودن پیش‌بینی صادرات یک میلیون بشکه نفت اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمید پورمحمدی با بیان اینکه لایحه بودجه ۹۹ را با وضعیت کشور منطبق کرده‌ایم به مهر گفت: راهکارهای مناسبی یافته ایم و اعلام صادرات یک میلیون بشکه نفت برای سال آینده واقعی است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا علیرغم شرایط تحریمی و میزان صادرات سال جاری نفت در لایحه بودجه ، صادرات نفت یک میلیون بشکه پیش بینی شده ، توضیح داد: در سال های مختلف دولت همواره میزان صادرات نفت را پیش بینی و عدد را کم و زیاد می کند.

این مقام مسئول افزود: در سال های 95 و 96 میزان صادرات نفت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه بود که این عدد را در لایحه و قانون بودجه سال جاری به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه کاهش دادیم اما به دلیل تشدید تحریم ها در ابتدای سال این عدد را به ۳۰۰ هزار بشکه تعدیل شد. در ادامه راهکارهای مناسبی یافتیم. از این رو اعلام صادرات یک میلیون بشکه نفت برای سال آینده رقمی واقعی است.

پورمحمدی با بیان اینکه مشکلاتی که تحریم برای صادرات نفت ایجاد کرد موجب شد این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم افزود: سال آینده از منابع حاصل از صادرات نفت برای هزینه های جاری استفاده نخواهیم کرد و این مبلغ را صرف طرح های عمرانی می کنیم.

وی افزود: در بودجه ۹۹ ارتباط نفت را با بودجه جاری قطع و این منبع را به بودجه عمرانی وصل کردیم و امیدواریم این روند برای سال های آینده هم تداوم داشته باشد. اگر بتوانیم همین سیاست را ادامه بدهیم و هر مقدار که نفت و سرمایه می‌فروشیم صرف سرمایه‌گذاری‌های دیگر کنیم ، می توانیم از این بیماری همیشگی که به اقتصاد آسیب می زد مصون شویم.

پورمحمدی گفت: عمده نوسانات اقتصاد از کم و زیاد شدن قیمت نفت است. قیمت نفت وقتی بالا است دولت ها به سمت خرج کردن فراوان می روند اما وقتی قیمت کاهش می یابد، هزینه ها را نمی شود کم کرد. هم اکنون فرصت ایجاد شده که ریل را عوض و نفت را صرف طرح های عمرانی کنیم.

انتهای پیام