چین و آمریکا برای پایان جنگ تجاری به توافق اولیه رسیدند/ واکنش بورس، طلا و نفت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، بر پایه توافق حاصل شده میان آمریکا و چین در فاز نخست تعرفه واردات آن دسته از کالاهای چینی که به بالای ۵۰ درصد افزایش یافته بود، معلق و همزمان دستور افزایش تعرفه کالاهای چینی که قرار بود از روز یکشنبه اجرایی شود، لغو می‌شود.

در همین حال دونالد ترامپ با انتشار توییتی از نزدیک بودن توافق تجاری با چین خبر داد و اعلام کرد: این توافق با امضاء طرف چینی نهایی خواهد شد.

در واکنش به اعلام این خبر شاخص داوجونز متوسط موزون بهای سهام ۳۰ شرکت صنعتی برتر آمریکا در معاملات روز جمعه بورس نیویورک ۱۳۵ واحد رشد کرد و قیمت جهانی نفت نیز سیر صعودی گرفت.

بهای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت در مبادلات روز جمعه بازارهای جهانی ۵۹ سنت افزایش یافت و به آستانه ۶۰ دلار رسید. این بالاترین نرخ جهانی نفت از ماه سپتامبر گذشته تاکنون محسوب می‌شود.

اما در بازار جهانی طلا بر خلاف انتظار برخی داد و ستدکنندگان نه تنها افت محسوس قیمت رخ نداد بلکه بهای جهانی هر اونس طلا بیش از یک دلار افزایش یافت و به هزار و ۴۷۰ دلار و ۵۰ سنت رسید.

تحلیلگران بازار جهانی طلا معتقدند رفتار متفاوت این بازار در واکنش به توافق تجاری چین و آمریکا به این دلیل است که انتشار این خبر پیشتر اثر خود را بر بازار طلا گذاشته بود. اشاره آنها به خبر ترامپ است که اوایل ماه اکتبر گذشته منتشر شد و از حصول توافق تجاری با چین حکایت داشت.

انتهای پیام