عوامل موثر بر رونق بورس ، چشم انداز سال آینده و معروفی صنایع مقبول

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سینا سلیمانی درباره روند معاملات هفته گذشته بورس که با ادامه رکوردهای جدید و شاخص 339 هزار تایی همراه شد به ایرنا گفت: چند عامل بر رشد شاخص و افزایش تحرک نقدینگی تاثیر داشت که اولین آن مشخص شدن جزییات بودجه دولت بود که مثبت بودن آن زمینه افزایش ترحک فعالان را فراهم کرد.

وی افزود: علاوه بر این برنامه‌ دولت برای فروش ٨٠ هزار میلیارد تومان اوراق و واگذاری بنگاه‌های دولتی ، نکته بسیار مهمی بود که مورد توجه بازار قرار گرفت. همچنین تحرک قیمت دلار عامل دیگر رشد بورس بود و با نزدیک شدن به توافق تجاری آمریکا و چین، قیمت های جهانی هم افزایش یافت که باعث تشدید رقابت در بورس کالا و فروش بسیاری از محصولات شرکت‌ها و تاثیر بر قیمت سهام آنها شد.

این کارشناس ادامه داد: با توجه به بودجه دولت، چشم‌انداز بازار سرمایه نگران‌کننده نیست مگر اینکه دولت بخواهد سیاست‌گذاری جدیدی را بر بازار اعمال کند که این موضوع به طور حتم بر روند بازار تاثیرگذار است و به دلیل حجم گسترده‌ نقدینگی ، رشد بازار ادامه دار خواهد بود .

سلیمانی افزود: تا چند وقت گذشته ، تاثیرگذاری بازار ناشی از نرخ دلار بود اما جنس و ماهیت بازار تغییر کرده و رکود بازارهای کالایی و مالی در حال شکسته شدن است و افزایش حجم نقدینگی بازار به حدی رسیده که دیگر رکود مفهومی ندارد و چشم‌انداز سال آینده بازار عمدتا" وابسته به این متغیر است که علاوه بر بهبود بازدهی بازار سهام ، باعث عدم افت معنادار خواهد شد .

وی با اشاره به اینکه بخشی از نقدینگی بازار در سهام شرکت های کوچک فعال است، ادامه داد: سهام‌ کوچک و شاخص هم وزن درحال رشد هستند و   نقدینگی بر صنایع کوچک مانند سیمانی‌، ساختمانی‌ و تجهیزات، فعال بوده اما تغییر قابل مشاهده، ورود نقدینگی محسوس در گروه‌های اصلی بازار مانند فلزات اساسی و معدنی‌ها است.

سلیمانی با بیان اینکه ، امروز اقبال بازار به سهام‌ بزرگ بوده و منجر به افزایش تقاضای این گروه خواهد شد ، توضیح داد: معمولا" بازار سهام در نخستین روز هفته ، محتاط تر عمل می‌کند اما از دوشنبه به سمت سهام بزرگ خواهد رفت و سهام‌ شرکت های کوچک هم به رشد ادامه می‌دهند. در این میان رشد گروه خودرو هم ناشی از افزایش سرمایه بوده و به نظر می‌رسد ادامه‌دار باشد.

وی ادامه داد: چشم‌انداز سال آینده گروه بانک هم ایجاد فضای سوددهی برای سرمایه‌گذاران بوده و در وضعیت کنونی سهام این گروه مورد اقبال قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود تا شهریور سال آینده سهام برخی بانک‌ها با بازدهی ۱۰۰ درصدی مواجه شوند .

انتهای پیام