نقاط ضعف بودجه از زبان نماینده مجلس / کسری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس علی‌اصغر یوسف‌نژاد با اشاره به نقاط ضعف بودجه سال 99 به فارس گفت: در بودجه 99 شاهد ، کسری فاحش هستیم که حدود صد هزار میلیارد تومانی است. از این گذشته  بیش‌برآورد درآمدهای مالیاتی و نفتی را در این لایحه داریم.

وی افزود: در این بودجه درآمدهای مالیاتی و درآمدهای نفتی بیش از آنچه که حتی در روند 2 تا 3 سال گذشته و وضع موجود داشته‌ایم آورده شده و درآمدهای این دو بخش بیش از حد نشان داده شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: همچنین در بودجه 99 کاهش هزینه‌های رفاهی حمایتی را می‌بینیم و به جای اینکه هزینه‌های رفاهی حمایتی با توجه به شرایط خاص موجود افزایش پیدا کند کاهش نیز داشته و از 14 میلیارد دلار در بودجه 98 به حدود 10 میلیارد دلار رسیده است. 

یوسف‌نژاد گفت: در بودجه 99 حدود 80 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان برای تأمین کالاهای اساسی در نظر گرفته شده و ارز دولتی با قیمت 4200 تومانی به آن تخصیص داده شده است. فلسفه این کار این است که کالاهای اساسی ارزان و به دور از تورم و تلاطم بازار به دست مردم برسد و افزایش قیمت در مورد این کالاها متوقف شود در حالی که شاهد هستیم افزایش قیمت کالاهای اساسی با دیگر کالاها که ارز دولتی به آنها تخصیص نمی‌یابد یکسان است و تورم شامل حال هر دو گروه می‌شود و تخصیص این اعتبارات و یارانه‌ها به کالاهای اساسی تأثیر آن چنانی در بازار ندارد و این هدر دادن هزینه‌هایی است که برای کالاهای اساسی در نظر گرفته می‌شود.

افزایش بیش از 50 درصد درآمدها در بخش اوراق در بودجه 99

وی افزود: موضوع دیگر بحث انتشار اوراق است.در سال 98 معادل 50 هزار میلیارد تومان درآمد از محل انتشار اوراق در نظر گرفته شد که از این مقدار تاکنون 20 هزار میلیارد تومان آن محقق شد و حال با این وجود در بودجه 99 می‌بینیم این 50 هزار میلیارد تومان به بیش از 80 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

عضو هیأت رئیسه مجلس ادامه داد: مسأله بعدی این است که افزایش فروش اوراق اولاً تورم‌زا است و ثانیاً باعث کاهش قیمت و افزایش نرخ بهره نیز می‌شود و از سوی دیگر فروش انتشار اوراق به نوعی فروش درآمدهای آینده است. از این گذشته سررسید اوراق انتشار یافته در سال‌های گذشته فرا رسیده و حدود 50 هزار میلیارد تومان آن باید بازگردانده شود که یکی دیگر از مشکلات بودجه 99 همین مسأله است.

چشمداشت دولت به صندوق توسعه ملی برای تأمین هزینه‌ها در بودجه

یوسف نژاد گفت: علاوه بر این در بودجه 99 پیش‌بینی شده که  حدود 3 میلیارد و 450 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای بودجه برداشته شود که این مبلغ حدود 20 هزار میلیارد تومان را شامل می‌شود. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که تا به حال در بودجه سال‌های گذشته از صندوق توسعه ملی برداشت نداشته‌ایم و این اولین باری است که برای تأمین بودجه کشور برداشت از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته می‌‌شود.

وی افزود: نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که اولاً برداشت از صندوق توسعه ملی نیازمند اجازه رهبری است و دیگر اینکه محل مصرف آن بحث تولید و توسعه زیرساخت‌ها و موارد اضطراری است. در بودجه سال آینده 15 مورد برای هزینه بودجه از محل صندوق توسعه ملی تعیین شده که بیشتر موارد آن مصرفی است و ارتباطی با بخش تولید و توسعه زیرساخت ندارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود صد هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده کسری داریم و اینکه این کسری را از چه محلی تأمین کنیم مسأله جدایی است و باید مدنظر قرار گیرد.

افزایش بیش از 20 درصدی مالیات با وجود شرایط خاص اقتصادی

یوسف نژادگفت: همان‌طور که پیش از این گفتم یکی دیگر از نقاط ضعف بودجه 99 برآورد بیش از حد درآمدهای مالیاتی است با توجه به شرایط اقتصادی افزایش مالیات با رشد بیش از 20 درصدی نسبت به سال 98 نشان‌ می دهد که این اقدام و این افزایش درآمد مالیاتی با واقعیت‌های جامعه سازگاری و مطابقت ندارد و دلیل عدم تطبیق این افزایش با شاخص‌های کلان اقتصادی امکان تحقق آن برای سال 99 با مشکل مواجه است و در بودجه با جنین مشکلات ساختاری مواجه هستیم.

عدم تعیین ساز و کار مشخص برای پرداخت بدهی‌های دولت در بودجه سال آینده

وی افزود:مسأله بعدی این است که در بودجه 99 بدهی‌های دولت ساماندهی نشده و سازوکاری برای پرداخت این بدهی‌ها وجود ندارد. دولت علاوه بر بانک مرکزی و پیمانکاران به افراد عادی هم بدهکار است و با وجود حجم بالای بدهی‌های دولت در لایحه بودجه پیرامون آن بحث نشده و این در حالی است که در بودجه این موارد و این مسائل مدنظر قرار گیرد.

سهم 3.5 درصدی شرکتهای دولتی از پرداخت مالیات با وجود تخصیص بیش از دو سوم بودجه به آنها

این نماینده مجلس گفت: مسأله بعدی مربوط به بودجه شرکت‌های دولتی است که بیش از 75 درصد از بودجه به شرکت‌های دولتی اختصاص یافته است اما سهم این شرکت‌ها از پرداخت مالیات حدود 3.5 درصد از کل بخش مالیات است. بودجه 99 عاری از حمایت‌های ساختاری است که این خود نقطه ضعف دیگری است در حالی که قرار بود ساختار بودجه به صورت مشخص تغییر پیدا کند.این خواست و نظر مقام معظم رهبری هم بود که انجام نشد.

 عدم شفافیت در بخشهای مختلف بودجه

یوسف نژاد ادامه داد: مسأله بعدی عدم شفافیت بودجه است که در بسیاری موارد شاهد آن هستیم .عدم شفافیت در بدهی‌های دولت از این جمله است و این موارد نشان می‌دهد که شاهد اتفاقات مناسبی در بودجه نیستیم. یکی دیگر از مصادیق عدم شفافیت در بحث بودجه شرکت‌های دولتی است .اگر چه دولت گزارشی از عملکرد سال گذشته و عملکرد 6 ماهه سال جاری قبل از ارسال بودجه به مجلس ارائه کرده است اما به صورت مشخص در بودجه شرکت‌های دولتی نقطه شفافی نمی‌بینیم و این در حالی است که از نظر عددی بیش از دو سوم کل بودجه به شرکت‌های دولتی اختصاص یافته است.

تغییر قوانین مادر و بالادستی در لایحه بودجه 99

وی افزود: علاوه بر این در لایحه پیشنهادی بودجه  99 به بهانه بودجه قانون‌گذاری جدید انجام شده و قوانین اصلی، مادر و بالادستی در یک قانون یک ساله به نام بودجه تغییر پیدا کرده که این مسأله موضوع خطرناکی  است چرا که در بودجه که بازه زمانی یک ساله دارد یک قانون اصلی تحت تأثیر قرار می گیرد و به بهانه بودجه قانون‌گذاری جدید انجام می شود که از قوانینی که در لایحه بودجه سال 99 تحت تأثیر قرار گرفته می‌توان به قوانین پولی و مالی اشاره کرد.

گنجاندن احکام غیربودجه‌ای در لایحه بودجه سال آینده

این نماینده گفت: علاوه بر این در بسیاری از موارد احکام لایحه بودجه غیرمرتبط و نامتناسب با بودجه است و اثر چندانی در بودجه ندارد اما یک حکم قانونی برای آن بخش در نظر گرفته شده که جای آن اصلاً در بودجه نیست.

یوسف نژاد افزود: انتظار مراکز علمی، دانشگاهی، مقام معظم رهبری  و کمیسیون‌های تخصصی از دولت این بود که وابستگی بودجه به نفت کاهش پیدا کند اما در بودجه 99 هیچ اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است.

وی ادامه داد: سال گذشته منابع مربوط به پروژه‌های عمرانی یا تملک دارایی از بودجه عمومی تأمین می‌شد و درآمدهای نفتی نیز در قالب بودجه عمومی بود اما در بودجه 99 این گونه لحاظ شد که درآمدهای نفتی به بخش عمرانی برود که این جابجایی وابستگی بودجه به نفت را کاهش نداده و نظرات مربوط به عدم وابستگی به نفت را تأمین نکرده است.

این نماینده مجلس گفت: اوراق قرضه‌ای که انتشار داده می‌شود، مالیاتی که اخذ می‌شود و درآمدهای نفتی به عنوان سه منبع درآمدی در بودجه مطرح است که شاهد عدم تحقق درآمدهای این سه بخش در بودجه 99 هستیم و مالیات‌های پیش‌بینی شده قابل تأمین نیست و اوراق در نظر گرفته شده نیز به میزانی که در بودجه 99 آمده قابل انتشار نخواهد بود و درآمدهای نفتی آن طور که پیش‌بینی شده محقق نمی‌شود.

یوسف نژاد افزود: انتظار داشتیم اقتصاد مقاومتی خودش را در بودجه نشان دهدکه مشاهده نمی‌شود علاوه بر این در بودجه در تخصیص اعتبار دستگاه‌محور بودن ملاک است نه برنامه‌محور بودن.

وی ادامه داد: اگر دستگاهی سال گذشته پولی را گرفته فقط مقداری اعتبارش در بودجه سال بعد افزایش یافته و این در حالی است که اختصاص بودجه باید بر اساس برنامه و عملکرد باشد که در بودجه 99 این برنامه‌محوری و تخصیص بودجه بر اساس عملکرد دستگاه‌ها مشاهده نمی‌شود.

عدم شناسایی و حذف فعالیتهای موازی و زاید در بودجه

این نماینده مجلس گفت: انتظار داشتیم که دولت در بودجه فعالیت‌های زاید، تکراری و موازی را شناسایی و آنها را حذف کند که این به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کرد اما این موضوع در بودجه 99 مشاهده نمی‌شود و اگر هم باشد بسیار اندک است.

یوسف نژاد افزود: در تولیت امور حمایتی همچون امور رفاهی و فرهنگی شاهد حضور دستگاه‌های چندگانه هستیم که این حضور آسیبی در بحث بودجه است و می‌تواند از نقاط ضعف بودجه باشد.

امکان تحقق بودجه در سال بعد بسیار کم و با واقعیت‌های جامعه ناسازگار است

وی ادامه داد: آنچه که از احکام ، فحوا و سیاست‌های کلی حاکم بر بودجه می‌بینیم این است که امکان تحقق بودجه بسیار کم است و با شرایط و شاخص‌های کلان اقتصادی همچون تورم، رکود و شرایط حاکم بر جامعه تقریباً سازگاری ندارد.

ابن نماینده مجلس در پایان گفت: اگر چه به ویژه با توجه به شرایط خاص تحریمی و ... زحمات زیادی برای تدوین لایحه بودجه سال 99 کشیده شده اما در جریان بررسی این لایحه در مجلس در کمیسیون‌های تخصصی، کمیسیون تلفیق و صحن علنی باید زحمات زیادی کشیده شود تا شاهد تحقق بودجه باشیم و امیدوارم آنچه که اتفاق می‌افتد به نفع مردم و اقشار ضعیف جامعه باشد تا بتوان اتفاق خوبی را رقم زد.

انتهای پیام