صدرنشینی صنعت بزرگ بورس در صادرات / واردات ۱۴.۵ میلیون تنی کالای اساسی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، مهدی میراشرفی گفت: آمار تجارت خارجی هشت ماه گذشته امیدوارکننده است و ۱۱۰ میلیون تن واردات و صادرات از طریق گمرک انجام گرفته که ۲۲ میلیون تن سهم واردات و ۸۸ میلیون تن هم سهم صادرات بوده و با افزایش ۱۶.۴ و یک و نیم درصدی وزن صادرات و واردات همراه شده است.

وی افزود: در ارزش واردات به لحاظ فنی ۴.۷ درصد و در ارزش واردات و صادرات هم ۱۰.۸ درصد کاهش مشاهده می شود اما در صادرات برای کاهش آثار تحریم بر صادرکننده‌ها و تولیدکننده‌ها بطور میانگین در هشت ماهه سال جاری ۳۰ درصد پایه‌های ارزش صادرات را در گمرک کاهش داده ایم تا صادرکننده بتواند به راحتی ارز را وارد کند.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر این ۳۰ درصد را لحاظ  و در میزان صادرات ضرب کنیم به عدد صادرات ۳۰ درصدی بیش از آنچه که در آمار وجود دارد می رسیم. پس اگر در شرایط عادی قرار بود از تجارت خارجی آماری گرفته شود تراز آن در حال حاضر مثبت می‌شد.

میراشرفی درباره ترکیب کالاهای وارداتی از ۲۲ میلیون تن کالای وارد شده توضیح داد: ۱۴.۵ میلیون تن از واردات مربوط به کالاهای اساسی بود که عمدتا شامل نهاده‌های دامی است . در مجموع ۹۰ درصد کالاهای وارداتی کالاهای واسط بوده اند و کالای مصرفی محسوب نمی‌شود .

وی افزود : ترکیب اصلی صادرات هم ، کالاهای پتروشیمی بود که مقام اول را داشت. و مقام دوم به میعانات گازی اختصاص یافت و ۵۲ درصد دیگر هم مربوط به سایر کالاها بود .

انتهای پیام