تحلیل تکنیکال شاخص و محدوده های مهم / نکته غیرقابل انکار و آینده ۸ صنعت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مینا یوسفی کارشناس و مدرس بازار سرمایه درباره آخرین وضعیت شاخص و پیش بینی این متغیر که دیروز با نوسان شدید و ناگهانی روبرو شد و همچنین صنایع مهم به بورس پرس اعلام کرد: روند شاخص برای سه ماه باقی مانده  سال صعودی پیش بینی می شود و اگر اتفاق خاص سیاسی رخ ندهد انتظار می رود در میان مدت به رشد ادامه دهد و همچنان بازار سرمایه با توجه به متغیرهای بنیادی و توجه ویژه دولت طی یک سال آینده هم از بازار های رقیب جلوتر باشد.

این روزها توجه بازار به نقدینگی و ارزش بازار بیش از پیش معطوف شده و ارزش معاملات خرد دیروز به 3.810 میلیارد تومان رسید که نسبت به ارزش معاملات روز قبل تر، نشان از رشد 41 درصدی دارد. با این وجود چشم انداز صعودی بازار هنوز پای برجا بوده اما باید اعتراف کرد شاخص در محل حساسی قرار گرفته و از طرفی شکست سقف تاریخی در حوالی 324 هزار واحدی رخ داده و از طرف دیگر به مقاومت مهم میانه کانالیم و عدد 362-378 هزار واحد نزدیک می شود که شاید به اصلاحی در قالب پولبک به سقف شکسته شده قبلی نیاز داشته باشد.

نمودار اکثر سهام بازار هم این محدوده مقاومت مهمی را دارد که با چند متغیر و با کمی جابه جایی و دست به دست شدن بازار ، شکسته خواهد شد و شاهد رشد قیمت سهم ها خواهیم بود. به نظر می رسد اصلاحات همچنان از جنس ریز موج بوده و بیشتر زمان خریداری می کند تا کاهش قیمت قابل توجهی رخ دهد.

محدوده های مهم شاخص و نکته غیر قابل انکار این روزها

محدوده های مهم شاخص در صورت شکست این مقاومت 426-467-505 هستند که پله پله باید عرضه و تقاضا در این نقاط مورد توجه باشد. نکته غیر قابل انکار ، ریسک سهم های کوچک و متوسطی است که با انتظارات تورمی و هجوم نقدینگی چند برابر شده اند . لذا باز هم با وجود دید مثبت به بازار کمی دست به عصاتر و با دقت تر معاملات و ارزش معاملات رو رصد خواهد شد.

به سرمایه گذاران تازه وارد هم پیشنهاد می شود آرام آرام بخشی از سبد سهام را در شرکت های بزرگ و بنیادی سرمایه گذاری کنند یا به صندوق های برتر بازار برای سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت نیم نگاهی داشته باشند تا ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهند.

در انتظار عملکرد مثبت بزرگان بورس + پیش بینی چند صنعت مهم

در حال حاضر با نزدیکی به  انتشار گزارش های ماهیانه آذر، انتظار می رود سهان شاخص ساز شامل صنایع فلزات، معدن و پتروشیمی، عملکرد بهتری نسبت به ماه قبل داشته باشند .این گروه به طور کلی با P/E حدود 4 مرتبه معامله می شوند و انتظار بهبود عملکرد فصل سوم وجود دارد. از طرفی در سطح کلان ، بهبود روابط اقتصادی چین و آمریکا و  تاثیر این روابط بر بهبود قیمت های جهانی فلزات و محصولات پتروشیمی در بازار های جهانی طی سه ماه آینده باقی مانده و تثبیت نرخ دلار بین 12 تا 13 هزار تومان میتواند اقبال را به سمت این گروه ها بیاورد.

در گروه بانکی با توجه به نزدیک شدن به گزارش 9 ماهه می تواند ظرفیت های رشد مناسبی را طی هفته های آینده مشاهده کرد . در این گروه نمادهایی مانند "وبملت، وپاسار و وخاور" توانایی اعلام سودهای مناسب را خواهند داشت. از طرفی هم نمادهای "وبصادر و وتجارت" می توانند بهبود در گزارش ها و  کاهش زیان را به بازار اعلام کنند.

در گروه های فلزی ، کانه های فلزی و معدنی رشد قیمت بیلت و دلار در روزهای اخیر سبب تحرکات مثبت در بورس کالا و نوسان مثبت در سهام شرکت‌های گروه فولادی و سنگ‌آهنی شده است. از طرفی نمودار این گروه  نشان از جاماندگی از رشد بازار می دهد. لذا گزینه ای درستی برای رصد هستند و احتمالا" بازار به سمت این گروه ها کشیده شده است.

در گروه پتروشیمی با توجه به روند نزولی گاز جهانی طی ماه های گذشته، می توان شاهد ثبات در بهای تمام شده عمده تولید کننده گان محصولات پتروشیمی مانند متانول سازان، اوره سازان و همچنین شرکت های الفینی بود. این مسئله در کنار بهبود نرخ های جهانی طی هفته های گذشته و همچنین افزایش نرخ دلار و رونق در بورس کالا ، می تواند مسیر مناسبی را پیش روی این شرکت های در ماه های آینده قرار دهد.

شاید گزارش های 9 ماهه این شرکت ها به اندازه تابستان جذاب نباشد که دلیل آن افت قیمت های جهانی و کاهش دلار در دو ماه ابتدایی این فصل بوده  اما افق سودآوری شرکت های پتروشیمی با توجه به موارد اعلامی در فصل زمستان مناسب ارزیابی می شود.

گروه پالایشی نیز از گروه های عقب مانده از رشد بازار تلقی می شود ولی چشم انداز سودآوری جالبی هم برای سهام این گروه مد نظر نیست . نمادهای "شپنا، شتران و شبریز" ، با نمودارهای مطلوب هستند. در این گروه "شبریز" دیروز برنامه افزایش سرمایه 157 درصدی داد و با اقبال خریداران همراه شد.

گروه سرمایه گذاری با یک مرحله تاخیر ، همچنان مورد توجه است. برای نمونه "وخارزم ، وساپا و وآتی" . ارزش معاملات این گروه در یک ماه اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

در این گروه با توجه به اینکه عمده سال مالی شرکت ها انتهای آذر است باید منتظر گزارش های 12 ماهه بود که به دلیل رونق بورس طی 6 ماهه گذشته، عمده این شرکت ها سودهای فروش مناسبی را در زیرمجموعه های بورسی شناسایی کرده اند که نمونه واقعی این عملکرد در گزارش های منتشر شده 12 ماهه مشاهده خواهد شد .

از طرف دیگر عمده شرکت های این گروه طی 2-3 ماه آینده اقدام به برگزاری مجمع و تقسیم سود خواهند کرد که احتمالا خرید این گروه برای افراد ریسک گریز جذاب خواهد بود .

اکثر نمادهای بنیادی گروه دارویی نیز با توجه به فروش های مناسب در فصل پاییز ، می توانند سودی بیش از سود اعلامی در فصل تابستان را داشته باشند که احتمالا قبل از اعلام گزارش ها در انتهای دی ماه می توانند با کمی اصلاح مجدد مورد توجه بازار قرار گیرند.

انتهای پیام