گزارش لاریجانی و سخنگوی هیات رئیسه از نتیجه جلسه با فرمانده سپاه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی لاریجانی در جریان جلسه مجلس از رئیس کمیسیون امنیت ملی خواست حادثه سقوط هواپیما را پیگیری کند و گفت: از ساعت 8 صبح نشستی با سردار سلامی فرمانده سپاه در مورد حمله موشکی به پایگاه آمریکایی و دلایل وقوع حادثه ناگوار سقوط هواپیما که قلب همه ملت ایران را جریحه‌دار کرد، برگزار و توضیحاتی داده شد که امید است از تکرار چنین حوادثی جلوگیری شود.

اسدالله عباسی سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز در مورد جلسه غیرعلنی هم توضیح داد: بعد از حمله ایران به پایگاه آمریکا در عراق، حادثه‌ اصابت قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی رخ داد. از آنجایی که بعد از هدفگیری پایگاه همه نیروهای نظامی درحالت آماده باش کامل بودند به صورت همزمان هواپیمای اوکراینی نیز از مقابل سامانه حرکت کرده و متاسفانه مامور پدافند به دلیل آنکه از پیش اعلام شده بود که احتمالا موشک‌های کروز نقاطی از ایران را نشانه گیری می‌کنند به اشتباه هواپیمای مسافری اوکراینی را به تصور اینکه موشک کروز است، مورد اصابت قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: اعلام خبر علت سقوط هواپیمای اوکراینی به دلیل پنهانکاری نبود و بعد از حادثه، ستاد کل نیروهای مسلح و سپاه گروهی را تشکیل دادند تا همه جوانب سقوط بررسی شود.زیرا اگر جعبه سیاه را بررسی می کردند، روشن شدن موضوع مدتها طول می کشید و به همین دلیل متخصصان ستاد کل و سپاه با سرعت مسئله را بررسی کردند و مشخص شد علت مورد اصابت قرار گرفتن هواپیما، خطای انسانی بوده و به همین جهت عذرخواهی کردند.

عباسی افزود: مجلس در راستای وظایف، تقویت دفاعی و تلاش برای عدم تکرار اتفاقات این چنینی را در دستور کار قرار می دهد و بر مبنای اصل سوم قانون اساسی در زمینه اقتدار تلاش می کند. همچنین مقصرین و مسببین حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و علت آن را مورد بررسی قرار می دهیم و با خانواده قربانیان این حادثه نیز همدردی می کنیم. قوه قضائیه و دستگاه های مسئول نیز باید وضعیت مقصرین مورد اصابت قرار دادن هواپیمای اوکراینی را بررسی کنند.

انتهای پیام