روحانی و وزیران اقتصادی مجمع سالانه بانک مرکزی را برگزار می کنند

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، پنجاه و نهمین مجمع سالانه بانک مرکزی پنج‌شنبه ۲۶ دی با حضور حسن روحانی رئیس جمهور و وزرای اقتصادی در برج میرداماد برگزار می شود.

بر اساس قانون، مجمع بانک مرکزی باید با نظر وزیر اقتصاد یا به پیشنهاد رییس بانک مرکزی و به دعوت وزیر اقتصاد تشکیل می‌شود. در بند ج قانون پولی و بانکی برای مجمع عمومی بانک مرکزی وظایف مهمی نظیر رسیدگی و تصویب ترازنامه بانک مرکزی، رسیدگی و اتخاذ تصمیم نهایی نسبت به گزارش‌های هیات نظار، رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره پیشنهاد تقسیم سود ویژه و انتخاب اعضای هیات نظار به پیشنهاد وزیر اقتصاد پیش‌بینی شده است.

قانون ریاست مجمع را بر عهده رییس‌جمهور گذاشته و همچنین تعیین شده که وزیر اقتصاد، رییس سازمان برنامه و بودجه و دو وزیر به انتخاب هیات دولت در این مجمع عضویت داشته باشند.

ارکان بانک مرکزی شامل مجمع عمومی، شورای پول و اعتبار، هیات عامل، هیات نظارت اندوخته اسکناس و هیات نظارت است. هیات نظارت شامل مجمع عمومی بانک مرکزی، رییس‌جمهور (ریاست مجمع)، وزیر اقتصاد، رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر صنعت و یک نفر از وزرا به انتخاب هیات وزیران هستند.

تبصره ۱: رییس بانک مرکزی به پیشنهاد رییس‌جمهور و بعد از تایید مجمع عمومی با حکم رییس‌جمهور منصوب می‌شود.

تبصره ۲: قائم مقام بانک مرکزی به پیشنهاد رییس بانک مرکزی و پس از تایید مجمع عمومی با حکم رییس‌جمهور منصوب می‌شود.

از وظایف برگزاری مجمع عمومی بانک مرکزی می توان به رسیدگی و تصویب ترازنامه، رسیدگی و اتخاذ تصمیم نهایی نسبت به گزارش‌های هیات نظارت، رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره پیشنهاد تقسیم سود ویژه بانک، انتخاب اعضای هیات نظار به پیشنهاد وزیر اقتصاد و سایر وظایفی که طبق مقررات این قانون به عهده مجمع گذارده شده‌، اشاره کرد.

انتهای پیام