نظر وزیر خارجه آلمان بعد از اعلام استفاده از ساز و کار ماشه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وزیر خارجه آلمان پس از فعال شدن ساز و کار ماشه گفت : تروئیکای اروپا هنوز هم به دنبال حفظ توافق است.

هایکو ماس در پی بیانیه تروئیکای اروپا درباره فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران در دو پیام توییتری اعلام کرد: دیگر نمی‌توانستیم تخطی‌های رو به افزایش توافق هسته‌ای ایران را بی‌پاسخ بگذاریم. بنابراین،گرد هم آمده و پس از رایزنی‌های زیاد تصمیم گرفتیم که ساز و کار حل اختلاف را فعال کنیم.

هدفی روشن داریم.می‌خواهیم توافق را نگه داریم و به راهکاری سیاسی دست یابیم. با تمام شرکا برای حل این مساله تلاش خواهیم کرد و به کارزار فشار حداکثری آمریکا نمی‌پیوندیم. بر این اساس از ایران می‌خواهیم فعالانه در روند مذاکرات مشارکت کند.

باتوجه به اقدامات ایران انتخاب دیگری نداشتیم جز اینکه امروز نگرانی‌ها را در رابطه با عدم تعهدات برجامی  ایران نشان دهیم و مطابق با بند 36 برجام این مسئله را به کمیسیون مشترک ارجاع دهیم.

محمد جواد ظریف جندی پیش درباره تهدید اروپایی‌ها به فعال کردن سازوکار ماشه گفت:این سازوکار در برجام برای مواقعی است که خطای اولیه رخ بدهد. ایران خطایی انجام نداده است. اقدامات انجام شده اول از همه در پاسخ به تخطی آمریکا از برجام و عدم توان اروپایی‌ها برای پاسخگویی بود و این‌ها همه راهکار محسوب می‌شوند. هیچ کسی نمی‌تواند از یک راهکار در پاسخ به راهکاری دیگر استفاده کند.

انتهای پیام